Kent.JMedlem sedan aug. 2001153 inlägg Har en sqlsats .. vill ha ett excelark.
Det är inga probs att skapa ett textbaserat excelark (baserat på att tabba mellan värderna)
Men! Jag vill t.ex ha klickbara länkar i excelarket :)
Nån som har lyckas skapa nåt sånt?
Det formatet tycks inte stöda det...
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Nej, tabbade filer är inte Excel-ark överhuvudtaget. Sedan är det en annan sak att Excel kan läsa in tabbade filer. Det enda som skulle kunna lösa ditt problem, är nog egentligen att använda Excel självt ActiveX/COM-vägen. Frågan är bara om det ens är möjligt med php.
Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg Om du inte kollat på phpclasses.org så gör det :bire
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Googlade lite och såg att det fanns flera portar på Spreadsheet::WriteExcel (perl) till PHP. Bl.a. http://www.bettina-attack.de/jonny/view.php/projects/php_writeexcel/
Excel är ju relativt "snällt", och kan visa data strukturerat på många olika sätt - bland annat tabseparerad text, som du tydligen använt innan, men det klarar även av att visa html-kod. Så enklast möjliga är väl att skapa en html-sida med tabeller och länkar (och gud vet vad), och samtidigt sätta en header som talar om att sidan är ett Excel-dokument (precis som när du visar tabseparerad text).
Det är väl också något av en "fullösning", men jag säger bara att det går... Och det är enkelt.
Kent.JMedlem sedan aug. 2001153 inlägg Har letat på phpclasses och hotscripts etc.. men gick inte och sortera bort tab-baserade från andra. Därav frågan här.
Html-sida... jo, tanken har faktiskt slagit mig. Men, jag tror det bara kommer få massa tråkiga följdfel i längden.
Däremot porten av Spreadsheet::WriteExcel tycks lovande (även om formler tycks saknas). Tack för den Jojoxx :)
Blir och testa när man väl kommer hem.