webForumDet fria alternativet

PHP4 eller PHP5?

8 svar · 928 visningar · startad av bluxbluxo

bluxbluxoMedlem sedan okt. 20031 116 inlägg

Vad säger ni till en nybörjare som ska lära sig PHP. Vad är bäst på att lära sig till grund? PHP4 eller PHP5? :q :)

Tänkte nämnligen köpa mig en bok men valet står mellan denna och denna. :e

PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg

Visserligen är det fortfarande vanligast med PHP4, men varför lära sig något gammalt? Satsa på PHP5 så får du dessutom (om du vill) in lite objektorientering innanför pannbenen. Det skadar aldrig :)

Så likheten mellan PHP4 och PHP5 är inte så stor?

QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg

bluxbluxo skrev:

Den är inte alls särskillt stor. Visa områden är olika men fortfarande samma syntax och det mesta likt. Det går göra det mesta på php4-sätt även om det är att föredra att göra det på 5:ans sätt. :)

/r Varför denna tråd i eviga kriget? :q :OO

Men kommer PHP4 fortsätta utvecklats eller kommer det dö ut?

För mig så lutar det mer att köpa PHP4-boken eftersom i nuläget är mer vanligare och det finns mer webhotell som tar hand om php4. :)

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

Jag tycker du ska ta PHP5-boken. Skulle tippa på att det mesta av det som står i den boken är med all sannolikhet applicerbart även i PHP4-miljö. Det är samma författare och samma struktur på innehållet. Du får däremot en färskare vara om du skaffar PHP5-boken.
Och angående webbhotell och php5 så kommer det troligtvis stödjas i större utsträckning framöver. Aleborg har redan idag en server med php5 t.ex.

fiddlerMedlem sedan juli 20022 464 inlägg

bluxbluxo skrev:

PHP4 kommer att ersättas av PHP5 så fort webbhotellen vågar ta steget...

PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg

Qimen skrev:

bluxbluxo skrev:

Den är inte alls särskillt stor.

Antar att du menar att skillnaden inte är speciellt stor :P

bluxbluxo skrev:

För mig så lutar det mer att köpa PHP4-boken eftersom i nuläget är mer vanligare och det finns mer webhotell som tar hand om php4. :)

"Kommer Windows 98 fortsätta utvecklas eller kommer det dö ut?" Förr eller senare kommer PHP4 ha ersatts helt (nästan iaf) av PHP5.

Fler och fler hotell går över till PHP5 så att köpa boken av det själet tycker jag verkar dumt. Om du inte går in på den objektorienterade delen så är skillnaderna inte alls speciellt stora och då fungerar de flesta php5-script på en php4-maskin (med vissa modifikationer).

Flyttas från Det eviga kriget.

Ni faktist har rätt! :e

Jag ska nog ta och betälla denna. Den är ju snuskbillig! :)

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb