webForumDet fria alternativet

Formulär - Skickas till mailen

PHP

9 svar · 491 visningar · startad av DAAAAANIEL

Medlem sedan feb. 200524 inlägg
Frågan#1

Har ett problem. Jag ska göra ett anmälnings formulär. Och detta skall skickas till min mail då. Formuläret är korrekt, orkar inte tanka upp de.

Såhär ser php-koden ut:

<?php

$to = 'mailadress@adress.nu';

$Message = "Förnamn: ".$_POST['fnamn']."\nEfternamn: ".$_POST['enamn']."\nNick: ".$_POST['nick']."\nKlan: ".$_POST['klan']."\nEmail: ".$_POST['email']."\n";

mail($to, "Anmälan", $Message);

echo "Ditt mail är skickat! ";
?>

Sådär. Fast koden stämmer, kommer de inga mail till mig. Blir galen. ftp servern stödjer php. Och även mail(); funktionen tror jag. Lite osäker på detta. jag vet inte hur man kollar de. Kan nånn kunnig checka. https://www.1go.dk

----------------------------------------------
De du inte vet, bör du lära dig! :P

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Du måste nog ange en giltig avsändaradress om mailet ska kunna hitta fram.

Det går förresten alldeles utmärkt att fortsätta i den tråd där diskussionen påbörjades.

Men mailen har jag ju bara skrivit provisoriskt nu. Vill inte bli mail bombad av nånn som har tråkigt. fattar inte va de kan vara för fel.

Om den adressen du angivit i ditt kod-exempel är blaj eller inte spelar ingen roll. Om jag var en mailserver hade jag inte skickat vidare mail som inte har en riktig avsändaradress.

Jaja. Men i min kod jag lägger upp på ftpn har jag ju EN RIKTIG avsändaradress. Jag vet lite alltså, du behöver inte läxa upp mig om detta. Va jag ville ha hjälp med va inte avsändaradressen. Utan varför mailet inte kommer fram. daah pucko! :P

Ok, jag lämnar in, eftersom du inte läser vad jag skriver.

- - -

Edit: Jag antar att du läst på php.net om funktionen? Kolla vad som står under additional headers.

http://se2.php.net/manual/en/function.mail.php

Hur fixar jag en avsändaradress då?? :)

Jag fattar inte riktigt va som menas med det som stod på php sidan. Kan du hjälpa? :P

Klart jag försöker hjälpa, trots att jag inte kan ett dyft om php. :e

Om jag har förstått saken rätt skulle det kunna se ut så här:

mail($to, "Anmälan", $Message, "From: Daniel <daniel@whatever.com");

Gör man så skapas en header med namnet From som alltså är avsändaradress. :)

Nu har jag försökt allt. Jag får de bara att fungera 1 gång. Mailet nåt min inkorg. Men sen går de inte skicka fler. Va e de för fel?

PHP:

$maila = $_POST['email'];

$to = mail@hotmail.com';

$Message = "Förnamn: ".$_POST['fnamn']."\nEfternamn: ".$_POST['enamn']."\nNick: ".$_POST['nick']."\nKlan: ".$_POST['klan']."\nEmail: ".$_POST['email']."\n";

mail($to, "Anmälan", $Message, "From: hemsida <mail2@hotmail.com>");;

echo "Ditt mail är skickat! ";

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)