webForumDet fria alternativet

ViewState i php?

9 svar · 339 visningar · startad av jboy_87

jboy_87Medlem sedan aug. 20011 105 inlägg

finns det nån sådan funktion i php! jag har letat men ej hittat nått!.. hur skulle ni göra för att få en liknande funktion?

pimmeMedlem sedan sep. 2001553 inlägg

Vad gör ViewState?

K@llenMedlem sedan mars 20032 654 inlägg

pimme skrev:

Vad gör ViewState?

Om jag fattat allt rätt är det någon form av lagring på klienten för att komma ihåg värden mellan sidladdningar. Jag kan dock nothing om .NET, så jag vågar inte svära på att detta är hela sanningen.

Om jag fattat saken rätt skulle man kunna använda sessions i PHP för att åstadkomma liknande funktion.

Med cookies så lagrar man ju information på klienten, sessions lagrar informationen på servern.

K@llenMedlem sedan mars 20032 654 inlägg

pimme skrev:

Med cookies så lagrar man ju information på klienten, sessions lagrar informationen på servern.

Njea, du lagrar även information på klienten med sessions. Annars vet inte servern vilket sessionid som tillhör vilken klientdator.

DufferMedlem sedan mars 2003409 inlägg

Om du använder dig av klasser och sånt kan jag rekommendera att kolla lite på detta:
http://www.php.net/manual/en/language.oop.serialization.php

Om inte så tycker jag du ska göra det ;-) läser mer om det sen på session_register()

mvh

jag vill helst undvika sessions tar för mycket minne och cpu..
jag fundera på att köra med hidden input ex:

<form method="post" action="">
<input type="hidden" value="<?=$row['information']?>" name="v1">
<input type="submit" value="hej">
<input type="submit" value="hej2">
</form>

men problemet e hur man ska skicka värdet till olika sidor när man klickar på en av knapparn?

K@llen skrev:

pimme skrev:

Njea, du lagrar även information på klienten med sessions. Annars vet inte servern vilket sessionid som tillhör vilken klientdator.

Nja, jag ser det som nån sorts meta-information, dvs information för att komma åt den information du är intresserad av.

DufferMedlem sedan mars 2003409 inlägg

haha du får spara allt i queryn :P så alla länkar du har innehåller en variabel för varje tänkbart värde du vill spara =P

Nej men allvarligt talat måste du inte ha väldigt många besökare för att det ska ha en negativ inverkan på din dator? =)

En liten byte-ström på några bytes märks inte i normala fall.

Mvh

hehe jepp har 3 tusen besökare om dagen.. de jädra många funktioner som php crewn har missat!...

löste det så här annars onclick="action='sida2.php'" ;-)

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb