kicki_anMedlem sedan jan. 200556 inlägg
Jag sitter med en hemsida som någon annan börjat bygga och det är min uppgift att slutföra den.
På startsidan skall beroende på vilken länk som anropas en annan fil köras. I nuläget anropas denna med <iframe>, men då blir det en scroll-list vid sidan för den framen samt en för den yttre. Inte så snyggt.
Testade att använda include(), fungerade bra förutom att den inte länkade bilderna rätt. I de filer som ska laddas är bilderna länkade med utgång ifrån just den filen. Include verkar vilja ha HELA sökvägen. Hur kan man lösa detta utan att behöva skriva i hela sökvägarna på filerna och slippa den extra scrollisten?
Det var svårt att förklara detta, hoppas att det var någon som förstod mig.
/Kicki
fiddlerMedlem sedan juli 20022 464 inlägg
För att sökvägarna ska bli rätt måste de peka på huvuddokumentet, alltså det dokument du inkluderar dina filer i.
Men när <iframe> används, så fungerar ju länkningen perfekt. MEN jag får den oönskade extra scrollisten.
Finns det inget annat sätt, ett annat kommando att använda än include eller <iframe>, så att jag slipper skriva om alla sökvägar i mina filer som ska användas?
fiddlerMedlem sedan juli 20022 464 inlägg
<iframe src="sidan.htm" ....... scrolling="no">
</iframe>
Kanske kan vara något. :)
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Include verkar vilja ha HELA sökvägen
Nej, det måste inte vara hela sökvägen, däremot måste ju sökvägen vara rätt. Sökvägarna måste stämma från den filen som kör include-kommandot.
Jag hade, utan att tveka, gått igenom alla filer och se till att alla sökvägar utgår ifrån webroten. Då spelar det ingen roll varifrån du inkluderar filerna, eftersom sökvägarna alltid kommer att vara korrekt. Iframe låter imho som en ganska dålig lösning.
Förlåt för att jag uttryckt mig luddigt.
Problemet är att hemsidan idag är uppbyggd idag av tabeller och inte av frames.
På ett ställe används dock <iframe>. Detta för att man i en menyn som finns i den framen ska kunna välja en länk , som också ska öppnas i denna <iframe>. I nuläget fungerar detta bra, frånsett att det det hamnar en inre scrollist runt framen om länken inte få plats att öppnas i framen. Jag skulle vilja att den yttre scrollisten användes i stället.
Sätter jag scrolling="no", visas inte hela dokumentet om de inte får plats på skärmen. Den yttre scrollen är grå.
Använder jag include öppnas sidan hela fönstret. Vill ju att den ska hålla sig till enbart den delen som framen är i.
Finns det någon bra lösning till detta. Funderar på om jag måste göra om strukturen på hemsidan och lägga in de olika delarna i <frame> .
Vad tror ni?