Jag har laddat ner ett script som jag använder till ett beställningsformulär, men jag skulle vilja ha så att när någon beställer så får dom en bekräftelse på att mailet kommit fram.
Alltså till den mailadressen som dom angett.
Är det någon som kan hjälpa till med det?
Här är koden som skickar mailet nu:
#KOMMENTARER!
#Här ändrar du vilken mail mailet skall komma till, ändra också Subjectet,vart mailet kommer #ifrån skall du också ändra
mail("mail@mail.com", "Beställning",
"\nNamn.: ".$_POST['namn'].
"\nAdress: ".$_POST['adress'].
"\nPostnr: ".$_POST['postnr'].
"\nPostort: ".$_POST['postort'].
"\nTelefon: ".$_POST['tfn'].
"\nE-post: ".$_POST['epost'].
"\nMeddelande: ".$_POST['meddelande'], "From: [email]mail@mail.com[/email]\r\n");
?>
<html>
<head>
<meta http-equiv=refresh content="4;url=mail.php">
</head>
<body>
<div align="center">
<p> </p>
<p><br>
<b><font color="#666666" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Tack för din beställning.</font></b></p>
</div>
</body></html>
Det brukar också gå att lägga till en komma-separerad lista i början där du har din egen e-postadress.
Nu kan jag ju inte php, men blir det inte så att han får samma mail som jag då?
Jag skulle vilja ha så att det skickas ett tackmail som "Tack för din beställning, bla bla bla".
Jovisst blir det samma mail.
Tackar för beställning gör du ju redan genom att skicka besökaren till en tacksida eller fungerar inte den?
Det går inte, om vi nu ska tolka din fråga ordagrant, att skicka en bekräftelse på att beställningen är mottagen. Det går endast att göra manuellt då du själv vet att du fått beställningen via din e-post.
Nu vet jag inte vad det är man beställer via din sida men normalt är att man sparar ordern i en databas så att besökaren via en egen orderhistorik har en översikt och statusinformation.
Vill du bara skicka ett mail om vad besökaren beställt så kan du efter befintlig mail-funktion skicka ett till (koden har du ju) och i det ange vad som önskas, exempelvis
mail($_POST['epost'], "Tack för beställningen", $ordermeddelande, "From: Företagsnamnet <mail@mail.com>");