webForumDet fria alternativet

Fråga om Webshop mekanism

PHP

1 svar · 225 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag undrar, hur avancerat det är att koda en mekanism som kan fungera i en webshop a la simpel:

(Jag är amatör när det gäller PHP, men det förstår du säkert utifrån min fråga nedan :) )

1. Man klickar på Köp. Href anropar en bestämd "kod", där t.ex en varukod finns.

Nånstans har man lagt upp en lista, ungefär som som i Excell, där det finns ett artikelnummer, varans namn och pris.

2. Grejerna lagras nånstans (cookie, eller liknande) = kundvagn.

Mekanismen fungerar helt i bakgrunden.

3. Nånstans ser man hur många varor man har i kundvagnen, ev. summan på kundvagnen.

4. Klickar man på visa kundvagnen, kan man ta bort grejer, eller gå vidare. Man ser summan av varorna.

5. I nästa sida fyller man i uppgifter och slut.

6. Jag får ett mail på beställningen.

Jag försökte få med det som sker endast. Som ni ser, så är det mycket enklare än de klassiska tunga webbshopparna man är van vid.

Är det svårt att få ihop en sån över huvud taget?
Hur lång tid tar det för en van kodare?

Medlem sedan sep. 200436 inlägg

Det där med att spara varukoder för vad som finns i kundvagnen skulle du kunna göra en sida som sparade ner just den varans kod i sessions. Sedan kunde man gå till sidan med uppgifter där du postade uppgifterna till en sista sida som tar fram vilken vara som hade varukoden och sedan kombinerar detta med uppgifterna och skickar ett mail.
När det gäller att visa kundvagnen skulle du kunna ta ut varukoderna och sedan ta fram varan från en databas, samma sak skulle du ju få göra på slutsidan.

Detta vara bara hur jag skulle löst uppgiften, har aldrig gjort det och vet inte hur lång tid det skulle ta

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)