webForumDet fria alternativet

Login

4 svar · 329 visningar · startad av shun

shunMedlem sedan mars 2004224 inlägg

Jag håller på med mitt första projekt i PHP/MySQL och tänkte fixa en personlig sida/blog. Har ingen som helst aning om hur man fixar en login/logout- funktion (för att redigera allt på sidan, i princip), ej heller riktig stenkoll på vad man kan göra med $_SESSION..

Har ni några tips alls är jag tacksam, är det något man bör tänka på ur säkerhetsperspektiv vill jag gärna ha reda på det också. Jag vet om att det finns många scripts klara, men känner inte att jag lär mig av det.. I så fall är det bättre att få varje bit av koden förklarad, så kanske man utvecklas också :)

kaxigtMedlem sedan okt. 2004618 inlägg

Först - låna en bok om php på bibban och läs på i ämnet. Sedan - studera koder som du bland annat kan hitta här på forumet. För det tredje - om skiter det sig ändå - fråga!

Okej, men generellt, hur ser koden ut för den enklaste inloggningen? Följdfråga - hur gör man koden säkrare?

aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg

Alltså, något så när säker inloggning är ingen barnlek. Med det menar jag att det finns väldigt många aspekter och är inget man lär sig på fem minuter eller beskriver på tio rader. För ca ett halvår sedan hade jag ingen aning och jag angrep det på följande sätt:

1. Använde sökfunktionen till att söka på "inloggning" i första hand i Webbutveckling - Övrigt i andra hand här i PHP. Läste allt som var allmänt hållet.
  2. Gjorde samma sak med 'session*'.
    Det blir en hel del att läsa, men man vinner mycket på det. Efteråt kan man ställa mer konkreta frågor och får därför en mycket tydligare bild.

Lycka till! :)

Du hade rätt, hittade en hel del.. : ) Bara att börja plöja.. men ska nog ändå försöka hitta något simpelt att använda temporärt innan jag är redo för att koda själv..

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb