RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg Hej alla glada!
Jag har ett litet problem med min gästbok.php
Adminfunktionen är lite halvkonstig då jag inte kan svara på inläggen, det går att ta bort inläggen men inte svara eller ändra dom. Jag vet inte om jag måste skapa någon ny kulum i phpmyadmin eller något. Någon som kan hjälpa mig eller är duktig på sånt här svara hjärtans gärna!
Ha det bra & tack på förhand!
sidan är www.festtorget.tk
& gästboken är nerladdad från gruvsjo
kjellMedlem sedan dec. 1999757 inlägg Testade gästboken ifråga och den fungerar utan större problem.
Har du inte installerat tabellen som finns i skapa.php?
Om du har phpMyAdmin kan du klistra in följande som SQL-fråga
DROP TABLE IF EXISTS `gastbok`;
CREATE TABLE `gastbok` (
`id` tinyint(3) NOT NULL auto_increment,
`namn` varchar(50) NOT NULL default '',
`rubrik` varchar(50) NOT NULL default '',
`mail` varchar(50) NOT NULL default '',
`url` varchar(50) NOT NULL default '',
`msg` text NOT NULL,
`datum` varchar(19) NOT NULL default '',
`svar` text NOT NULL,
`ip` varchar(15) NOT NULL default '',
PRIMARY KEY (`id`)
) TYPE=MyISAM;
Däremot har jag övriga synpunkter på gästboken och skulle nog se mig om efter en annan eller koda om den. Ingen användardata kontrolleras så du utsätter dig dels för 'sql injection' och annat hyss som brukar vara vanligt på gästbokssidor så som html-taggar, javascript m.m.
Med andra ord, använd den inte offentligt.
kjellMedlem sedan dec. 1999757 inlägg Nu såg jag på din sida att du redan har en massa inlägg i gästboken och då bör du också få reda på att sql-frågan ovan raderar samtliga poster.
Du kan exportera din tabell utan data och jämföra om den stämmer med ovan, vilket för övrigt är troligt då inläggen finns där.
Jag rekommenderar att du gör ytterligare en installation i annan mapp och mysql-tabell och där testar/felsöker för att se vad problemet kan vara och rättar till det senare i den skarpa versionen.