Hej!
Jag håller på och installerar forumet phpBB, som jag kommer använda tillsammans med MySql. Men när jag ska skapa forumet så får jag meddelandet:
PHP konfigurationen på din server stödjer inte den databas typ du har valt
Vad är fel då? Snälla, säg inte att jag ska bege mig till phpBB's hemsida, vill hellre ha hjälp här innan jag beger mig dit!
Patrik
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Felet är din(?) PHP har inte support för MySQL.
Jo, det är min server. Kollade lite på config filerna på servern, men det står att det är aktiverat. Ska kolla igen.
Följande text hittade jag i servern:
"Note: In PHP 4.3.1 BCMath, Calendar, COM, Ctype, FTP, MySQL, ODBC, Overload, PCRE, Session, Tokenizer, WDDX, XML and Zlib support is built in. You don't need to load any additional extensions in order to use these functions."
men måste du fortfarande inte tanka själva mjukvaran till mysql?
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Det räcker inte med att bara ha php på servern, du måste också installera mysql om du inte har gjort det.
Det är klart jag har installerat MySql på servern. Php + MySql finns på servern.
så du kan alltså starta mysql men inte använda det mot php?
Japp det stämmer. Har provast att installera om php flera gånger men det funkar inte.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Kan du använda php på sidorna?
Prova att skapa en sida med följande kod:
<html>
<head>
<title>Test</title>
</head>
<body>
<?php phpinfo(); ?>
</body>
</html>
I det som skrivs ut skall det stå om den har stöd för MySQL.
Detta fick jag ut:
Tog bort länken.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Vilket säger att din PHP har inte support för MySQL.
DOm tog bort den inbyggda supporten för MySQL i PHP5, skickar med SQLLite istället, vill du ha support för MySQL så får du antingen kompilera in supporten själv eller installera PHP4 vilket har MySQL support i sig om jag minns rätt.
/red: Lite ändringar! :)
Har du satt följande i php.ini?
extension_dir = c:/php/extensions/
extension=php_mysql.dll
Där extension_dir skall peka på katalogen med php_mysql.dll
Hmm okej. Hur kan man göra support för MySql i Php5? Finns det nån guide?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Du han före innan jag han spara min redigering! :)
Hehe, jag installerade Php4, funkar perfekt nu.
Men jag har ett annat problem. Ska ju installera forumet phpBB, och får följande meddelande när jag fyllt i alla inställningar och klickar på installera:
Warning: mysql_connect(): Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client in C:\Inetpub\wwwroot\webpages\wonderland.forum\db\mysql4.php on line 48
Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\Inetpub\wwwroot\webpages\wonderland.forum\db\mysql4.php on line 330
Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\Inetpub\wwwroot\webpages\wonderland.forum\db\mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error
Could not connect to the database
Vad betyder detta? Kanske borde jag bege mig till nästa forum om MySql eller? :)