Mina publika filer är lagrade i en mapp som heter public_html. Dessa filer kan besökare komma åt. Variabler till databaskopplingen vill jag lagra nivån under public_html för att de ska skyddas och användare inte skall kunna komma åt dem.
include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/include/inc.db.settings.php");
Använde mig av ovanstående kod men det gick inte så bra :)
Har prövat olika varianter med:
include "../inc.dbsettings.php";
Any ideas? :)
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Re: include-sökväg
lillebror skrev:
include "../inc.dbsettings.php";
Ovanstående ska funka (under förusättningen att filen som du inkluderar inc.db... i ligger i public_html).
Har du kollat så att du har rätt rättigheter på includefilen?
Den ligger utanför public_html!
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Testa med
include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."../inc.db.settings.php");
Annars ta reda på sökvägen med utgångspunkt från diskroten till din include-fil.
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg
lillebror skrev:
Den ligger utanför public_html!
Det är ju det jag skriver...
Jag kör precis så och det fungerar.
Dvs i public:html/snyggve.php
Har jag raden:
include('../inc.davidcopperfield.php');
include('../inc.davidcopperfield.php');
Får följande felmeddelande när jag använder satsen ovan! :OO
Warning: main(): Failed opening '../inc.dbsettings.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php')
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Har du kollat rättigheterna på filen?
Vet du om php körs i safe_mode?
Du kan också prova med den absoluta sökvägen, typ:
include('/home/användarnamn/inc.davidcopperfield.php');
filen inc.db.settings.php har filrättigheten "644". det har de filerna som ligger i public_html också så det är väl inte felet va?
det jag kan läsa mig till är att register_globals = on. jag använde mig av funktionen phpinfo() och fick då fram att ett antal parametrar för safe_mode .
safe_mode Off Off
safe_mode_exec_dir no value no value
safe_mode_gid Off Off
safe_mode_include_dir no value no value
vad kan man utläsa av detta? att det ska vara så krångligt att inkludera en liten fil :)
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Kolla att din sökväg är rätt med en fopen på filen. Funkar det inte så bör du med hjälp av felmeddelandet få besked om den inte hittar filen, eller om det är "permission denied".
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg
lillebror skrev:
filen inc.db.settings.php har filrättigheten "644". det har de filerna som ligger i public_html också så det är väl inte felet va?
Verkar ok.
lillebror skrev:
vad kan man utläsa av detta?
Att safe_mode inte är "på", då kan vi stryka det i alla fall.
Följande felmeddelande får jag när jag använder mig av fopen() :
Warning: fopen(/domains/XXX/inc.dbsettings.php): failed to open stream: No such file or directory
Sökvägen är fel va?
Problemet är avhjälpt! Till slut lyckades jag luska ut vilken den absoluta sögvägen var som jag skulle använda mig av. Nu fungerar det förträffligt att inkludera filer som ligger utanför public_html-biblioteket.
Trevlig helg! :birp
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Grattis & detsamma! :birp