Jesper2Medlem sedan dec. 200475 inlägg Hur gör jag för att ordna detta:
Om användaren skriver !Jesper! så ändras texten i inlägget till
<b><a class="sida" href="member.php?user=Jesper">Jesper</a></b>
helt automatiskt?
Tex:
"Idag träffade jag !Jesper!."
Blir:
"Idag träffade jag <b><a class="sida" href="member.php?user=Jesper">Jesper</a>"
Jag tillåter inte HTML i min gästbok, därför kan användarna inte länka själva.
Tack på förhand!
MVH,
Jesper Ahlin
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Re: Autolänk
Egentligen behöver du en felkoll också för annars kommer ett inlägg som:
inlägg i din gästbok skrivs som skrev:
Anna älskar Kalle!?!
att bli
inlägg i din gästbok resultat skrev:
Anna älskar Kalle <b><a class="sida" href="member.php?user=?">?</a></b>
Det är väl inte HELA texten i inlägget som ska ändras, utan bara den text som står inom '!'? Eller?
Jesper2Medlem sedan dec. 200475 inlägg Ja en felkoll vore också fint.
Jepp, du har förstått allting helt rätt, men jag har inte en aning om hur jag ska gå tillväga..!
Det bästa är nog att inte använda sig av utropstecken överhuvudtaget, använd sol-tecknet (eller vad det kallas) istället.
Färdig funktion:
<?php
function autolink($text){
$text = eregi_replace("¤([^*]*)¤", "<b><a class=\"sida\" href=\"member.php?user=\\\\1\">\\\\1</a></b>", $text);
return $text;
}
echo autolink("Idag träffade jag ¤Jesper¤.");
?>
Vassego!
Jesper2Medlem sedan dec. 200475 inlägg tackar tackar! lite instabilt dock, om man ska använda det flera gånger i samma text så fuckar det rejält ;P finns det nån lösning..?
<?php
$text = eregi_replace("¤([^¤]+)¤", "<b><a class=\"sida\" href=\"member.php?user=\\1\">\\1</a></b>", $text);
return $text;
}
echo autolink("Idag träffade jag ¤Jesper¤, ¤Kalle¤ och ¤Pelle¤.");
?>
Jesper2Medlem sedan dec. 200475 inlägg
jawbreaker skrev:
<?php
$text = eregi_replace("¤([^¤]+)¤", "<b><a class=\"sida\" href=\"member.php?user=\\1\">\\1</a></b>", $text);
return $text;
}
echo autolink("Idag träffade jag ¤Jesper¤, ¤Kalle¤ och ¤Pelle¤.");
?>
Det gör ingen skillnad tyvärr. Alla de olika namnen blir länkade till person #1 i inlägget.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Hmm, jag tror visserligen att din idé går att lösa, men ett alternativ är att inte ha samma markering för start och stopp på länken. Låt säga att du låter:
[! innebära början på urlen och /] slutet (eller vilken som helst udda teckenföljd som troligen inte förekommer i normala fall.) Då kan du åstadkomma det du vill med string_replace.
Jesper2Medlem sedan dec. 200475 inlägg hmm.. det har du rätt i..! det ska jag lägga på minnet.
än en gång har aasah räddat mig, haha ;D