webForumDet fria alternativet

Hjälp search på sidan

PHP

4 svar · 268 visningar · startad av logitech

Medlem sedan dec. 2004209 inlägg
Frågan#1

Hejsan! :)
Jag undrar om det finns någon därute med en search som är kodad i php? Har letat som en galning men har inte hittat någon som jag förstått mig på :l

ett stor tack till alla som skriver och hjälper till :e

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Hur har du all data (som ska vara sökbar) sparad? Är det separata filer eller ligger allt sparat i en databas? Om du kör med databas är det inga större svårigheter, men kör du däremot med separa filer så kan det bli lite bökigare (och framför allt otympligare).

Kolla in http://hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Search_Engines/index.html annars. Där har du en rätt rejäl samling med sökscript.

Peeer skrev:

Hur har du all data (som ska vara sökbar) sparad? Är det separata filer eller ligger allt sparat i en databas? Om du kör med databas är det inga större svårigheter, men kör du däremot med separa filer så kan det bli lite bökigare (och framför allt otympligare)

jag har en databas och jag tänkte lägga alla filer i mappen "Search"

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

logitech skrev:

Och det ska sökas i både filerna och i databasen? I databas är det som sagt inga större bekymmer (sök lite i phpforumet så kommer du hitta ett par trådar om samma sak). Det du får göra med filerna är att loopa igenom dem allihop, läsa in innehållet i en variabel och sen leta efter din söksträng i variabeln.

Peeer skrev:

logitech skrev:

Och det ska sökas i både filerna och i databasen? I databas är det som sagt inga större bekymmer (sök lite i phpforumet så kommer du hitta ett par trådar om samma sak). Det du får göra med filerna är att loopa igenom dem allihop, läsa in innehållet i en variabel och sen leta efter din söksträng i variabeln.

Okej :q

Jag är nybörjare på php så jag förstår jätte lite :(

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)