webForumDet fria alternativet

Warning: Too many connections in..

2 svar · 229 visningar · startad av Prime_66

Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg

Ok, detta är väl mer än mysql-fråga men inte var jag ska posta den. Har problem med att jag får felmeddelandet som står i rubriken när jag ska logga in på min site. Kan det vara så att mysql-databasen har en spärr mot att en användare med samma ip försöker logga in för många gånger? Har inte varit med om detta problem innan. Så vitt jag vet är databasen inte speciellt belastad plus att den startades om bara för några timmar sen. Max antal users är väl alltid minst 1000 som default eller nått. Principen med PHP och Mysql är ju att på varje sida man ska utföra en query måste man starta en uppkoppling. Jag har inte brytt mig om stänga uppkopplingen i slutet på varje sida. Ska väl inte behövas?

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Re: Warning: Too many connections in..

Prime_66 skrev:

.... Principen med PHP och Mysql är ju att på varje sida man ska utföra en query måste man starta en uppkoppling. Jag har inte brytt mig om stänga uppkopplingen i slutet på varje sida. Ska väl inte behövas?

Nej. Den stängs med automatik när skriptet tar slut. (såvitt jag begriper)

Men om jag minns min PHP-bok rätt kan det i sällsynta fall, om man har väldigt stor samtidig trafik på sin sida bli så att antalet tillgängliga "resource handlers", dvs det du får tillbaka av mysql_query, tar slut. I sådana anomaliska fall kan man ev hjälpa upp situationen med att stänga databasuppkopplingen så fort det går. Eftersom det ökar chansen att det finns tillgängliga "resource handlers" för näste man. Dock måste man göra en avvägning. Det är nämligen inte bra att om du har tre databasanrop på en sida öppna och stänga tre gånger. Varje öppnande tar mycket mer resurser av servern än bara en ny fråga.

Huruvida detta har med ditt fel att göra vågar jag inte sia om, som jag förstod det skulle det till MYCKET trafik innan man var i farozonen att drabbas av för få "resource handlers".

Prime_66Medlem sedan aug. 2004290 inlägg

Ahh ok. Kanske kan va nått o kolla upp. Thanx..

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
118 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)