mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg Hej!
En fråga finns det något sätt att connecta till en databas
utan DSN ODSB koppling med PHP mot MS-SQL server.
Jag arbetar tyvärr mot MS-SQL nu eftersom vi inte har någon Mysql server, och det känns onödigt att serveransvarig skall behöva göra en ODBC koppling varenda gång jag skall lägga upp en ny databas.
Snälla är det någon som vet?
Jag har inte hittat något annat alternativ än
odbc_connect ( string dsn, string user, string password [, int cursor_type])
MVH hedda
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg $myServer = "localhost";
$myUser = "sa";
$myPass = "password";
$myDB = "Northwind";
$s = mssql_connect($myServer, $myUser, $myPass) or die("Kunde inte ansluta");
$d = mssql_select_db($myDB, $s) or die("Kunde inte öppma database");
:)
mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg Tack så väldigt mycket
Var kan man få tag i denna
extension=php_mssql.dll
Jag har PHP version 4.3.0.0
MVH hedda
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Den .dll:en finns välj redan i extensionmappen? Den följde med som standard när jag senast installera iaf.
mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg Jag har installerat php 4.3.10.10 och detta får jag när jag försöker öppna med mssql_connect()
Fatal error: Call to undefined function: mssql_connect() in c:\inetpub\wwwroot\swedwoodtimber\funktioner\funktioner.php on line 39
PHP Warning: Unknown(): Unable to load dynamic library './php_mssql.dll' - The specified module could not be found. in Unknown on line 0
------------------------------------------------------------------------------------
Var är min dll?
Jag har inte ens någon mapp som heter extensions.
MVH hedda
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg I php.ini måste man ställa in var ens mapp med extra biblioteket ligger. Normalt ligger den i phpmapp/ext.
mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg Jag hittar inte någon mapp som heter extension det enda som finns i den är mappar: BACKUP,sessiondata.uploadtemp.
och filen php4ts.dll
MVH hedda
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Du har kollat så att ingen mapp är dold? På min ena windowsserver heter mappen ext och ligger i php-mappen. Har du inte den så är din installation korrupt. Prova att söka på en fil, t.ex. php_mysql.dll (som alltid följer med), finns den så är det i den mappen den ligger i som är din extensions-mapp. Annars är det en ominstallation som gäller. Eventuellt går det att ladda ned php och kopiera ext-mappen och lägga i din installationsmapp. :)
mheddaMedlem sedan feb. 2000385 inlägg Tackar Qimen!
Det var flera mappar som inte hade kommit med.
Men jag provar med att lägga in extensionsmappen så
får vi se.
MVH hedda