webForumDet fria alternativet

Inloggning, sessioner och Firefox

2 svar · 216 visningar · startad av westman

westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg

okej då sätter vi i gång...

Jag har ett flertal gånger kodat olika typer av inloggningsscript där sessionshantering varit av central betydelse. Det har aldrig varit några problem tills inatt när jag satt och pulade lite på en ny variant. Inloggningsfunktionen fungerar bra i IE, men använder jag Firefox, vilket jag föredrar, så verkar det som att sessionen aldrig sätts. Själva inloggningen går som smort med när jag sedan ska surfa omkring på de "skyddade" undersidorna så dödas inloggningen.

Så här fungerar det kortfattat. Det mesta är uppbyggt med PHP och jag har en index sida som inkluderar rätt "undersida" beroende på $_GET, om ni förstår. I början av index.php står det session_start() och sedan anropas (include) filen passport.php. Denna fil kontrollerar att användaren är inloggad och om det anv & lösen som ligger i $_SESSION["usr"] & $_SESSION["psw"] finns i databasen. Är personen inloggad sätts $login till "yes" annars "no". Denna variabel bestämmer sedan sidans utseende och användarens befogenheter.

Tänkte kolla om ngn stött på likande problem och på rak arm kan se vad felet kan vara. Lämnar gärna ytterligare kod om så erfordras.

Det märkliga är som sagt att det fungerar i IE men inte i Firefox (Andra inloggningssystem med sessioner fungerar på FF)

ingen som orkar läsa detta låånga inlägg... jag behöver hjälp snarast!
Tack på förhand!

fick det inte att funka och gav upp, använder nu ett av mina tidigare kodstycken istället..

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)