Vad i helsike...
jag har en sida eller en länk. skit.php?id=mat
sida #2 (skit.php)
html bla bla
body...
<?php echo $id ?>
Ska du inte bli "mat" på echon?
Iallafall, på nått sätt funkar inte detta!
VArken på min egen personal server, samt på ett gratis hotell med php stöd.
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg du verkar ha glömt ;
<?php echo $id ?>
prova detta <?=$_GET['id'];?>
Jaaaa! de funkade.....
Vaför funkade inte de klassiska? echo $id ????
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg som sagt du glömde ; samt att det var en $_GET ( blah.php?id=getme )
men men... förr i tiden skrev jag alltid <? echo $id ?>
SnakesMedlem sedan okt. 2004392 inlägg Då hade du kanske register_globals satt på on. Det den gör då är att den sätter alla GET/POST till vanliga variablar..
Till exempel: $_GET['id'] blev bara till $id... men nu när den är off så kan du inte nå den via $id bara, då måste använda GET...
Likadant med $_COOKIE[''];, som man med register_globals satt till 'off' endast kan kalla på $namn.
Jag bliev ruggigt stört på det här, för jag har en bok, där det står att man endast behöver referera till anmnet, på en post / get variabel, en cookie osv. Men det stod ingenting om Register_Globals, inget om alternativa metoder osv. Lite skumt.
så allså, jag kan i princip använda <? echo $hejsan ?> ....?
DotStudio skrev:
så allså, jag kan i princip använda <? echo $hejsan ?> ....?
Förutsatt att du satt register_globals = off i php.ini, men det här är inte att rekommendera.
De är inte korkade, och det har inte med version si eller så att göra. Det har med PHP-konfigurationen att göra. När boken skrevs var det standard att sätta register_globals=on (oavsett PHP-version), och då funkar det precis som det står i boken. Det går att köra exemplen i boken på PHP5, bara PHP har konfigurerats med register_globals=on.
I version 4.1.0 kom de superglobala arrayerna $_POST, $_GET m fl och standardvärdet för nyinstallationer av PHP ändrades till register_globals=off. Detta för att öka säkerheten i scripten, eftersom det då inte automatiskt registreras en global variabel med samma namn som en cookie, en sessionsvariabel, en variabel i URLen eller ett formulärfält.
Källa: http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?p=256141#256141
Ett citat från Phpportalen, där samma problem dök upp häromdagen. I den tråden handlade problemet om att det stod i en bok att man kunde hämta tex. en kakas värde, endast genom dess namn.
Ja, läs tråden så förstår du bättre ;)