PHP vs ASP.NET
10 svar · 418 visningar · startad av Boorg
Jag är enögd och skulle förmodligen ha sagt nåt som " fy fanken för ASP " eller " Hoppas ASP, .NET och liknande brinner i hellv.. " eller liknande, fast nu kan jag ju inte säga så utan jag säger istället: prova bägge :OO
Asp.net jämfört med php är nog kraftfullare. Men det är nog lättare att komma igång med php och ska man inte bygga extrema lösningar så duger php alldeles utmärkt. En tanke är ju med att börjar man med php så lär man sig en syntax som är lik java som kan vara ett språk att gå vidare till sen. Fast kan man asp så kommer man nog känna igen sig en del i asp.net.
Ja ta PHP så man lär sig tänket o kan koda enkelt. Du kommer säkert inte ha nån användning av de som inte php inkluderar än på ett tag, eller? =)
\r såg nu att du kan asp redan då kanske du ska hoppa över PHP o satsa på .net där du säkert också har nytta av dina asp kunskaper..
Compusa skrev:
Den huvudsakliga utmaningen med att börja programmera i Java eller ASP.net är att lära sig tänka och programmera objektorienterat.
True true. Syntaxen är det lätta när man väl förstår hur språken fungerar. Nu när jag tänker efter så är nog C# mer likt java än php (C# brukar ju kallas javarippen ;) ). Men vill man komma igång fort är php ett bra alternativ. De som påstår att det inte är likheter mellan asp och asp.net har delvis rätt tycker jag. Det hela med asp.net är helt annorlunda jämfört med asp men jämför man ord/tecken så är de är rätt lika. Tänker på Ms sätt att namnge funktioner m.m. :)
Jag skulle nog vilja rekommendera ASP.NET även fast jag själv sitter och knappar PHP. Visst PHP går att vidarutveckla till Java kunskaper (har jag gjort) men om du är intresserad att göra saker åt företag skulle jag nog ge mig in på ASP.NET banan, den nya .NET miljön kommer bli mycket enkel och "kraftfull" (Bill kommer dock alltid ha lekage) vilket gör saken attraktiv för företag som redan jbbar med Microsofts produkter...
Satan känns som jag skrev lika otydligt som vanligt, men jag försöker bara säga att .NET är om du vill jobba åt företag och PHP är rätt väg om du vill kunna skapa program utan dyra licenser. PHP blir java som tillsammans kan göra mycket =)
Det är rätt lustigt att det alldrig (i nästan alla fall) alldrig diskuteras om Javaplattformen är något att ha! Java tillsammans med php? Vist går det att koppla ihop, men om man nu anänder sig av javaplattformen kan man lika bra fortsätta med det och utnyttja J2EE vilket används av mins lika många företag i jämförelse med .NET världen.