webForumDet fria alternativet

Problem med MySQL,anslutning

10 svar · 297 visningar · startad av Tympanon

TympanonMedlem sedan nov. 2004302 inlägg

Hej

Jag har nyss installerat mysql, skapade ett konto där ja antar att användarnamnet e root (fick ej ange typ) och lösenordet vet jag vad det är det fick man ange i configen.

det har också gått bra att skapa en databas och en tabell som jag fyllt me lite värden.

problemet är i mina php filer, den här koen kör jag:

<?
$anslut = @mysql_connect("localhost","root","mittlosenord")
or die ("Funkade inte");
print ("Grattis");
?>

MEN det enda ja får upp när ja kör php-sidan är en helt tom vit sida. ja vet att apache servern funkar för o så, och php också. varför kan ja inte connecta eller ens få veta om de inte går o connecta ("funkade inte")?

-jag har php 5 och mysql 4.1

Tack på förhand.

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Ta bort @ framför mysql_connect() så kommer du se vad för fel du får.

När jag tar bort @ ser det ur såhär:

Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in C:\Program\Apache Group\Apache2\htdocs\sqltestaren.php on line 2

Du använder en funktion som inte finns eller som inte är aktiverad. Dvs, du har glömt att aktivera mysql i php5's konfigurationsfil. Leta upp ;extension=php_mysql.dll och ta bort ;-tecknet.

tack. jag ändrade i php.ini filen i windowskatalogen. måste jag göa nåt mer? Jag har nämnligen samma problem fortfarande.. kanske måste starta om datorn bara, vem vet..

Kolla så att inte en annan php.ini-fil används. Detta kan du göra genom att skapa en php-fil med innehållet:

<?php phpinfo(); ?>

Sedan leta upp den rad där det står vilken fil som används. Om det ändå är den fil som du ändrade i precis så prova att ta bort ;-tecknet framför den andra mysql-raden med, dvs ;extension=php_mysqli.dll :)

/r Glömde säga, du måste starta om webbservern efter varje ändring i php.ini.

Tack för infon ovan, men nu när jag startar om servern kommer det upp en ruta som säger:

PHP Startup: Unable to load dynamic library 'C:\PHP\ext\php_mysql.dll - Det går inte att hitta den angivna proceduren.

den kommer dessutom upp 2 gånger på varandra..

suck :( så de fungerar alltså inte fortfarande. jag har kollat och i ext katalogen ligger mycket väl php_mysql.dll

har satt extension_dir = "C:\PHP\ext" och använder windows xp. Hoppas verkligen jag klarar ut det här och kan börja anropa min databas från mina php-sidor.

Återigen tack på förhand, hoppas någon vet vad som kan vara fel.

Jon

har nu suttit eftermiddagen o kvällen i 2 dar o försökt fixa det här... kan de va så att php5 o mysql 4.1 inte funkar ihop? kanske msåte skaffa msql4?
hoppas fortfarande någon tar en titt på inlägget ovan detta och kan hjälpa mig.

Det ska gå bra med mysql 4.1 och php5. Får du inte rätt på det kan det vara värt att kolla på detta paket, http://www.wampserver.com/en/index.php :)

Tack, det där lät smidigt. det ska jag kolla. men ingen som har någon aning om vaför ja får felmedelandet ovan?

Hej igen. Efter att ha läst på en annan sida om detta där ja fått tips om att lägga libmysql.dll filen i windowsmappen så funkar det o läsa in funktionen för o ansluta mot mysql. men nu får jag ett nytt felmedelande!! gissar att jag är väldigt nära lösningen nu.

Jag kör dena .php kod:

<?
$anslut = mysql_connect("localhost","root","mittlosenord")
or die ("Funkade inte");
print ("Grattis");
?>

-- o får denna utskriften:

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client in C:\Program\Apache Group\Apache2\htdocs\sqltestaren.php on line 2
Funkade inte

kör som sagt mysql 4.1 o php5 på apache 2 och win XP. tack på förhand igen, nu är ja rätt säker på att nån kan hjälpa mig,eller?
=)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)