RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg Hej! Jag behöver lite hjälp med min gästbok i PHP. Om du är duktig på php kan du säkert hjälpa mig... gå in på:
http://paste.flygskolan.net/129
där hittar du min gästbok.php (koden)
http://www.festtorget.tk/ & sedan gästbok då ser du att ett felmedelande kommer upp:
Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /free1go/f/e/www.festtorget.1go.dk/Gästbok/gastbok.php on line 100
Någon som kan hjälpa mig lösa problemet?
Tack på förhand!
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Ändra
<?$antal = mysql_num_rows(mysql_db_query($databas,"Select * From gastbok"));
till
<?
$resource = mysql_db_query($conn_gb,"Select * From gastbok") or die(mysql_error());
$antal = mysql_num_rows($resource);
RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg aha, tack, men nu kommer följande felmedelande upp:
Access denied for user: 'free59769@%' to database 'Resource id #2' :S
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
Real skrev:
aha, tack, men nu kommer följande felmedelande upp:
Access denied for user: 'free59769@%' to database 'Resource id #2' :S
Gah, jag vände ju på det
<?
$resource = mysql_db_query("Select * From gastbok"[b], $conn_gb[/b]) or die(mysql_error());
$antal = mysql_num_rows($resource);
Eventuellt kan du rent av radera den fetmarkerade delen :)
Btw, använd gärna kodtaggarna och klistra in koden här på forumet istället för att använda externa tjänster för det.
RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg Jag ändrade nu enligt dina anvisningar men nu visas inget och istället kommer det upp ett felmedelande: Parse error: parse error in /free1go/f/e/www.festtorget.1go.dk/Gästbok/gastbok.php on line 101
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Klistra in kodraderna 90-101 här. Du har glömt något ; eller liknande någonstans där.
RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg <tr>
<td valign="top" colspan="2"> <b>Meddelande:</b><br>
<textarea name="msg" cols="62" rows="8"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2"><input type="submit" name="posta" value="Posta inlägg"></td>
</tr>
</form>
</table>
<br>
<?
<?$resource = mysql_db_query("Select * From gastbok",) or die(mysql_error());$antal = mysql_num_rows($resource);
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Använd gärna [kod]-taggarna så det blir lättare att läsa nästa gång. Prova att ta bort kommatecknet efter "Select * From gastbok" så ska det nog fungera bättre. :)
Du har förövrigt två st <? efter varandra. Ta bort det ena.
RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg nope, fortf. samma felmedelande :(
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Hur ser koden ut nu då? Jag kan inte se något annat fel i det kodstycket.
RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg <tr>
</tr>
<tr>
</tr>
</form>
</table>
<br>
<?
<?$resource = mysql_db_query("Select * From gastbok") or die(mysql_error());$antal = mysql_num_rows($resource);
RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg Okej!
Men nu så står det såhär: Warning: Wrong parameter count for mysql_db_query() in /free1go/f/e/www.festtorget.1go.dk/Gästbok/gastbok.php on line 100
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Ahh, ännu en miss ser jag. Du använder dig av funktionen mysql_db_query() och inte mysql_query().
Note: This function has been deprecated since PHP 4.0.6. Do not use this function. Use mysql_select_db() and mysql_query() instead.
Dvs. gå upp till raden med
$conn_gb = mysql_connect("$server", "$anvandare", "$losen");
//och lägg till följande rad under den raden
mysql_select_db('foo', $conn_gb) or die(mysql_error());
Sen går du ner till rad 100 igen och ersätter "mysql_db_query" med mysql_query. Vad händer då?
RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg Då blir det ett annat felmedelande: No Database Selected
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg La du till den där extra raden med mysql_select_db då (förtydligande 'foo' i koden ska naturligtvis bytas ut mot namnet på din databas)?
RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg Kan du reparera den här koden som den ska va och så kopierar jag bara in den för jag är inte så bra på detta.
<tr>
</tr>
<tr>
</tr>
</form>
</table>
<br>
<?$resource = mysql_query("Select * From gastbok") or die(mysql_error());$antal = mysql_num_rows($resource);
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Det kodstycket ska se ut som det gör. Det är kodstycket efter rad 45 (enligt http://paste.flygskolan.net/129) som ska ändras genom att lägga till raden
mysql_select_db('foo', $conn_gb) or die(mysql_error());
. Vad det ska stå istället för foo beror på vad din namnet på din databas är, det vet bara du/ditt webhotell.
RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg Min databas är free59769, men jag förstår inte vart jag ska sätta in den i koden, eftersom jag inte hittar "foo"
kan du lägga in den (databasen) i koden här:
<?$resource = mysql_query("Select * From gastbok") or die(mysql_error());$antal = mysql_num_rows($resource)
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Långt upp i din kod (rad 45) har du följande rad.
$conn_gb = mysql_connect("$server", "$anvandare", "$losen");
//Lägg till det här på raden under.
mysql_select_db('free59769', $conn_gb) or die(mysql_error());