webForumDet fria alternativet

Funktion för bildval

PHPur PHP

1 svar · 214 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hej
Nu har jag sökt, frågat, försökt och tröttnat på det här med RegExp's ;)

Det är såhär att jag vill få ihop en funktion som ska kontrollera lite text från tre indatafält, nämligen mailadress, webbadress samt icqnummer.

Det är till en gästbok och under varje inlägg kommer ett litet verktygsfält visas, med bilder för hemsida, mailadress och icqnummer.

Om någon av dessa skulle vara en ogiltig adress / nummer, så visas istället en bild med ett rött kryss.

Har blandannat testat:

function isValidEmail($emailStr) {
   return (bool) preg_match('/^\w+(\.\w+)*@\w+(\.\w+)*\.\w{2,4}/', $emailStr);
}

function isValidUrl($urlStr) {
   return (bool) preg_match('#^[^:]+://[^:/]+(:[0-9]+)?/.*$#', $urlStr);
}

function isValidIcqUin($icqStr) {
   return (bool) preg_match('^\d{1,15}$', $icqStr);
}

Men dom tre funkar inget bra, subdomäner blandannat blir fel. Även mailadress blir fel om det är tex. "avd1234@avd.firma.com", ja, nu kanske fattar.

Valideringen för icqnumret funakr inte alls, så där skulle jag behöva ha tag på något annat.

Jag är helt grön på allt vad gäller php, så har skitsvårt för det här med Regular Expressions. Har kollat upp allt möjligt som har med det här att göra på php.net, har fått hjälp genom phpportalen och från andra ställen, läst artiklar osv. utan framgång.

Så nu skulle jag behöva hjälp av nån snäll själv därute.

Tack!

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Nu har jag kommit fram till att det är nått fel i pattern för url och icq.
'http://www.mickea.com' tex. reagerar den inte alls på, utan skriver ut den som ogiltig.

Även '137555103' (icqnummer) blir ogiltig.

Har läst om regexp's i en bok nu och blivit lite klokare, men skulle behöva ha tag i "rätt" mönster, sen bör allt funka.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)