webForumDet fria alternativet

"Skapa hemsidor med php"?

15 svar · 641 visningar · startad av diondra

diondraMedlem sedan feb. 200461 inlägg

Jo tjena, är inte speciellt bra på php och har försökt läsa lite på internet vad det innebär med har inte blivit så mycket klokare så ställer en fråga här nu istället.

Det är så att jag har sett hemsidor som använder sig av php (alltså man ser att det står typ http ://....../comments.php) så jag undrar är det svårt att göra så att hemsidan så att säga styrs av php, eller vad det nu är. Jag vet inte riktigt vad php går ut på och det kanske är jätteinvecklat att få den att göra som skrivits ovan. Exempel på en sån hemsida Exempel . Jag har stöd för php men inte egna MySQL databaser. Antar att det kan vara bra att veta.

Hoppas på ett inte så invecklat svar :)

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tja, inte för att jag kan särskilt mycket själv om php, men jag kan väl säga så här; det är ju bara att ändra filändelse. :p Php-filer fungerar likadant som .html-filer. Man har/kan även ha samma innehåll. Men för att man ska kunna ha php-kod så krävs det att filen har filändelsen .php för att servern ska kunna tolka koden. Typ. :OO

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

diondra skrev:

Jag vet inte riktigt vad php går ut på och det kanske är jätteinvecklat att få den att göra som skrivits ovan.

Att det står .php i slutet av adressen betyder egentligen ingenting (det behöver inte vara php, men det är mycket möjligt att det är det). :OO

Nåväl, PHP är ett sk. serversidespråk (dvs. kod som körs på webbservern) i motsats till clientsidespråk, såsom html & javascript (som skickas till besökarens webbläsare och "körs" där). Det som sker när du skickar ett anrop till en webbserver om ett PHP-script är att PHP-koden i filen exekveras ("körs") och skapar htmlkod (i de flesta fall) som sedan skickas till besökarens webbläsare som i sin tur ritar upp hemsidan på din skärm.

En av fördelarna med att köra kod på servern istället för klienten (besökaren) är att man ex. kan spara data (ex. resultatet i en omröstning, gästboksinlägg) som sedan kan bli tillgänglig för alla besökare. Om man istället skapar en gästbok i ex. javascript så kommer dina inlägg bara kunna läsas av besökare som surfar från din dator.

Ähum, det blev lite luddigt. Men du förstår kanske principen? PHPPortalen (verkar vara tillfälligt nere nu) har en rätt bra skola som du kan läsa igenom för att lära dig mer.

Jag vet inte riktigt vad din fråga egentligen var, vill du ha hjälp med något specifikt problem/funktion så får du nog förtydliga dig lite. :)

supremeMedlem sedan sep. 2002252 inlägg

Tänkte jag skulle förklara vad php/server språk är genom att berätta vad det tillför för nytta/varför det är bra.

Tänkte börja med att förklara hur det fungerade innan man uppfann server språk. Hade man en hemsida och det hände något som man ville skriva om på sidan fick man helt enkelt öpnna sin html fil och skriva om det som hänt och sedan fick man ladda upp filen till servern och på det sättet kunde besökarna läsa om nyheten. Detta var ganska tidsödande och inte så interaktivt eftersom om någon ville driva ett forum t.ex så var man tvungen att maila inlägna till den som drev forumet och be denne lägga upp inläget.

genom att uppfinna ett serverspråk så kunde man helt plötsligt lagra alla nyheter man ville vissa på sidan i en databas och varje gång som sidan skulle vissas så kördes kod som hämtade t.ex de 5 senaste nyheterna från databasen och skrev ut lämplig html kod som innehöl informationen som hämtades från databasen. Genom detta slapp man att läga upp nya sidor varje gång något hände. Men viktigare så möjliggjorde det saker som forum, chattar och communitys genom att användarna genom formulär kunde fylla databasen med information som sedan serverspråket kunde hämta och skriva ut för alla andra.

Detta säger inget om php utan om nyttan av ett serverspråk och alla serverspråk fungerar på mer eller mindre samma sätt. Vill du lära dig php så sök på guide i php eller liknande på google.

Hoppas detta hjälper.

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Re: "Skapa hemsidor med php"?

Vet du hur en HTML-sida fungerar? :q

Den stora skillnaden mellan rena HTML-sidor och PHP-sidor är att en ren HTML-sida är statisk. Som den en gång är kodad kommer den att se ut (tills du ändrar i koden). PHP (och andra skriptspråk) kan bla användas för att få till stånd en interaktion med den som surfar. Baserat på vad surfaren skriver in i ett formulär, kan olika saker skrivas ut av PHP-skriptet fast att det genereras av samma kod. Ett väldigt enkelt exempel:

<html><body>Du fyller 17 år i år.</body></html> kommer alltid att generera texten "Du fyller 17 år i år." Även om du låter sidan laddas från ett formulär där man fyllt i födelseår kommer fortfarande denna text upp. I PHP kan man däremot skriva:
<?php echo"<html><body>Du fyller ".2005-$_GET["fodelseAr"]." år i år.</body></html> "; ?>
vilket kommer att generera rätt år (under 2005 åtminstone).

Just den uträkningen kan du göra med Javaskript (skriptspråk som körs på klientsidan, dvs i dina surfares webbläsare) tillsammans med HTML lika bra. Dock förutsätter det att alla som surfar till dig har javascript på i webbläsarna. I fallet med PHP (och andra server-side skript) så vet du att om servern har skriptspråket så funkar det, eftersom all tolkning görs på servern innan sidan skickas till din surfares webbläsare. Skriptet kommer alltså inte att tolkas olika beroende på vad dina surfare har för inställningar i sina webbläsare.

En annan skillnad mot Javaskript är att hela dina javaskript funktioner är läsliga via "Se källa", dvs de finns med i den info som skickas till webbläsaren. Koden till server-side skript finns bara på servern, det som skickas iväg är bara den sida de genererat.

Säg att du skriver en frågesport i PHP. Då kan du dölja i koden på servern vilka svar som är rätt. Skriver du en frågesport i Javaskript räcker det att öppna källan för att kunna få alla rätt...

Sedan kan man naturligtvis göra mycket, mycket mer än det jag nämner här...

Red: Förtydligande

Tack för all information, tror jag har blivit lite klokare nu. Men jag har fortfarande en fråga.

Vi säger att jag vill skriva min hemsida i php. Måste jag då koda om alla html sidor till php koder eller räcker det att man, som med ex. javascript, lägger till någon kod i t.ex början och slutet av sidan för att det ska fungera?

thojo280Medlem sedan dec. 200461 inlägg

Du kan bädda in ett "php-avsnitt" i t.ex. en htmlsida på en godtycklig plats.

Ex:
<html>
<head>
<title><script language="php">echo "hej"</script></title>
</head>

JerpaMedlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Där blev det vel ändå fel thojo280,
Lägg till rader <body></body> under <title>

Ex:
<html>
<head>
<title>Titel på sidan</title>
<body><script language="php">echo "hej"</script></body>
</head>

Till din fråga diondra, du kan döpa om dina filer från html/htm till php

Jerpa skrev:

Där blev det vel ändå fel thojo280,
Lägg till rader <body></body> under <title>

Ex:
<html>
<head>
<body><script language="php">echo "hej"</script></body>
</head>

Till din fråga diondra, du kan döpa om dina filer från html/htm till php

Där blev det väl ändå fel Jerpa.

<html>
<head>
<body><?php echo "hej"; ?></body>
</head>

Dvs, all php-kod ska stå mellan "<?php" och "?>".

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Peeer skrev:

Det är faktiskt tillåtet att skriva som Jerpa gjorde, även om jag mest tycker att det är förvirrande.

http://se.php.net/language.basic-syntax

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

Hej!
Jag kikade på sidan och tror hon använder sig av php-inklude vilket enkelt kan förklaras som en layout - flera sidor
Det innebär att du bygger en sida i vanlig html till att börja med, sedan delar du upp sidan i olika segment som du sedan lägger in som php-filer typ header.php - main.php och footer.php Det som blir kvar av indexsidan döper du sedan om till index.php.

Jag har på min sajt information om hur man går till väga. Välkommen dit för att läsa mer ;)

dectgap skrev:

Peeer skrev:

Det är faktiskt tillåtet att skriva som Jerpa gjorde, även om jag mest tycker att det är förvirrande.

http://se.php.net/language.basic-syntax

Varje dag lär man sig något nytt. Har aldrig sett den syntaxen tidigare. :)

diondra skrev:

... Vi säger att jag vill skriva min hemsida i php. Måste jag då koda om alla html sidor till php koder eller räcker det att man, som med ex. javascript, lägger till någon kod i t.ex början och slutet av sidan för att det ska fungera?

PHP används inte i stället för HTML, utan det används för att generera önskad HTML. Det dokument som skickas till webbläsaren innehåller aldrig någon PHP, utan bara den HTML som PHP-koden genererade. Därför är det inget problem att bara använda PHP där den behövs.

Om du skriver en statisk HTML-sida om dig själv tex, så kan du döpa den till me.php om du vill. Att den inte innehåller en enda PHP-tag kommer bara att innebära att PHP-genereringen inte ens behöver startas utan sidan skickas iväg i befintligt skick. (Under förutsättning att servern har PHP, så ändelsen känns igen.)

PHP används bara där det behövs.

Ah... det börjar klarna :) Men fortfarande, har ett problem efter att jag följt instruktionerna på kaxigt.com. Måste man verkligen använda tabeller för att få allt att ligga där man vill? Jag skulle gärna vilja bestämma positionerna på php dokumenten med style position absolute, left respektive top. Hur ska man gå tillväga för att placera dokumenten där man vill, utan tabeller, och går det?

Tack för allas hjälp, jag börjar fatta det här nu, även om jag nog inte tänker ge min in på att koda så mycket ännu :)

diondra skrev:

... Måste man verkligen använda tabeller för att få allt att ligga där man vill? Jag skulle gärna vilja bestämma positionerna på php dokumenten med style position absolute, left respektive top. Hur ska man gå tillväga för att placera dokumenten där man vill, utan tabeller, och går det?...

Det här är en ren HTML-fråga. Sök i HTML-forumet och posta där om du inte hittar något! :)

(Du placerar ingenting med PHP, det är HTML-koder som bestämmer hur det hamnar. Dessa koder kan skrivas ut från PHP-dokument men det är fortfarande HTML.)

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

Hej!

Naturligtvis behöver du inte göra det. Mina instruktioner är bara en handledning om hur man kan göra. Att då använda en färdig layout gör instruktionen lättare att följa för den som vill lära sig. Huvudsaken är att du förstår principen med det hela ;)

151 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)