webForumDet fria alternativet

MySql databas på annan server

3 svar · 328 visningar · startad av solle

solleMedlem sedan nov. 200418 inlägg

Kvällens,

Som rubriken säger så undrar jag hur man skall bete sig för att komma åt en mysql databas som ligger på en annan server. Jag har en på en maskin här ståendes i en skrubb, men har min sida på ett webhotell. Då deras mysql server är oooootroligt slö så tänkte jag att det kunde vara lite snabbare att länka mot min egen. Jag har ju root access på min egen mysql databas men får det inte att funka. Jag änvänder mig dock inte utav root kontot utan ett annat som har de rättigheter som behövs (tror jag).

Vad kan vara fel? Har öppnat i brandväggen så att den ska släppa igenom trafik mot databasen, men får inte igång det. Skall köra phpnuke på webhotellet. Så här ser det ut i config filen.

$dbhost = "swedishjrt.com";
$dbuname = "*******";
$dbpass = "*******";
$dbname = "phpnuke";

är det så att den måste gå mot ett ip istället för domännamn?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Har du gett webbhotellets ip-adress tillgång till det användarnamnet i Mysql?

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Det ska fungera med domännamn istället för IP (om domännamnet pekar på rätt ip). Vad som strular vågar jag dock inte svara på, men några saker du kan kolla:

* Kolla om webbservern har rätt att ansluta till databasen (ISPn kanske har spärrat utgående mysql-anrop eller att användarkonto på databasen bara har rätt att ansluta lokalt)
* Dubbelkolla även brandväggen så inte den ligger och spökar
* Fungerar det att installera phpnuke lokalt (på din burk)?

Annars så underlättas felsökningen rätt rejält om du har någon typ av felmeddelande som du kan dela med dig av. :)

solleMedlem sedan nov. 200418 inlägg

hade inte lagt in webhotellets ip till den usern i mysql, gjorde det å då funkade det, tack tydal :D

Peeer: funkade med domännamnet också :D

Tack skall ni båda ha

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)