MogMedlem sedan nov. 2003266 inlägg Vilket av följande sätt är att föredra?
Är något mer "rätt" än de andra?
Vilket är snyggast/proffsigast? (om någon skulle få se koden)
Personligen använder jag mig av en blandning av alt. 2 och 3.
Hur tycker ni att en snygg struktur på koden ska se ut?
Alternativ 1:
<?
// nån beräkning
// hämta från databas
?>
<HTML>
<TABLE BORDER="1">
<?
// nån loop
?>
<TR>
<TD><?$variabel?></TD>
</TR>
<?
// slut på loop
?>
</TABLE>
<HTML>
Alternativ 2:
<?
// nån beräkning
// hämta från databas
echo('
<HTML>
<TABLE BORDER="1">
');
// nån loop
echo('
<TR>
<TD>'.$variabel.'</TD>
</TR>
');
// slut på loop
echo('
</TABLE>
<HTML>
');
?>
Alternativ 3:
<?
// nån beräkning
// hämta från databas
echo("<HTML>\n");
echo('<TABLE BORDER="1">'."\n");
// nån loop
echo("<TR>\n");
echo("<TD>".$variabel."</TD>\n");
echo("</TR>\n");
// slut på loop
echo("</TABLE>\n");
echo("<HTML>\n");
?>
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Man ska ju försöka att spara på resurserna egentligen och då ska man ju inte växla mellan php och html men de flesta inklusive jag själv gör det ändå för att det ska vara enklare att utföra förändringar.
Men proffsigast är givetvis att enbart använda echo och använda \n ordentligt. Det är många som är dåliga på att använda \n.
MogMedlem sedan nov. 2003266 inlägg \n skulle vara med i alt.3, det glömde jag.
Redigerar genast !
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
Pedda skrev:
Man ska ju försöka att spara på resurserna egentligen och då ska man ju inte växla mellan php och html men de flesta inklusive jag själv gör det ändå för att det ska vara enklare att utföra förändringar.
På de tester jag varit med och kört så är faktiskt alternativ 1 det som går snabbast. Det tar tydligen väldigt lite resurser att växla mellan HTML och PHP jämfört med vad det tar att köra HTML-koden genom PHP.
Men skillnaderna är inte så stora så det är någon idé att lägga ner något större arbete på det. Då finns det annat som ger klart mer att lägga sin tid på.
Det kanske därför är väsentligare att titta på strukturen av koden för att den ska vara mer lättläst, och därmed lättare att underhålla skriptet.
jonnyzMedlem sedan okt. 2004502 inlägg Personligen föredrar jag att HTML skrivs direkt som ren HTML så länge det inte finns en bra anledning för att inte göra det - som att den genereras dynamiskt...