dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Tjena!
Jag shar installerat phpmyadmin, php, apache och mysql. allt funkar väl fint så långt men det verkar för mig som om det går att logga in på phpmyadmin lite hur som helst...
jag skriver in http://localhost/phpMyAdmin/
inloggningsrutan kommer upp. I princip kan jag skriva in vad som helst och jag blir inloggad.
jag förstår inte varför eller hur...någon?
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Har du ändrat config-filen (config.default.php) efter dina behov?
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg jag har inte ändrat i just config.default.php, men i config.inc.php har jag ändrat lite.
vad är det jag skulle kunna ändra på i default?
tack för så snabbt svar!
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Förresten, vilken version kör du, för någon inloggning till phpmyadmin har jag aldrig haft. Men min version är nog inte den senaste heller. Jag har alltid skyddat katalogen med en .htaccess-fil.
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Jag kör phpMyAdmin 2.6.0-pl3.
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Eftersom jag inte använt den versionen och funktionen återstår det att se om någon annan har en genial lösning på problemet.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Det är inte bara som du glömt fixa rättigheterna och en egen användare i mysql? Har för mig vid standardinstallation att det läggs till en användare "" dvs vad som helst och inget lösenord samt root med inget lösenord. Det du bör göra är att ta bort allt utom root med host localhost. Sedan köra sqln:
Update user set Password = Password('nytt_lösenord_till_root') WHERE user = "root";
Sedan kan det vara lämpligt att skapa en användare till dig själv då man inte ska använda root-kontot. Detta kan du göra såhär:
GRANT ALL ON DATABASNAMN.* TO ETTANVÄNDARNAMN@localhost IDENTIFIED BY 'ETTLÖSENORD';
Byta ut databasnamn mot en databas som du vill kunna använda sen. Byta sedan användarnamn och lösenord. Vill du kunna använda flera databaser kör du samma rad fast bytar ut databasnamn mot något annat. När du sedan loggar in med ditt nya konto kan du skapa de databaserna som du lagt till med raden ovan. Försöker du skapa en ny databas utan att kört raden ovan kommer du få fel.
Raden ovan tillåtet access från din lokala dator, dvs scripten måste köras på samma dator som mysql-servern ligger på. Detta gör det normalt när man testar. Men skulle du vilja ha mysql-servern på en annan dator än webbservern så kör du raden ovan fast bytar ut localhost mot:
'%'
Efter att du har fixat ett användarnamn till dig så ändra i din phpmyadmin-conf till det användarnamnet och lösenordet. Att använda root-kontot där (vilket är standard) kan vara väldigt farligt om det går att komma åt din dator från internet.
Tror jag fått med det mesta nu utan att svamla för mycket. ;) :)
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Tjena igen...
jag jord en simple test.php fil där jag försöker connecta till databasen och skriva ut innehållet...
så här ser koden ut:
<html>
<head>
<title>test</title>
</head>
<body>
<?php
$session_start();
$mysql_server = "localhost";
$mysql_user = "root";
$mysql_password = "";
$mysql_database = "db";
$connect = mysql_connect($mysql_server, $mysql_user, $mysql_password) or die mysql_error();
mysql_select_db($mysql_database, $connect);
$sql = SELECT * FROM bilar ORDER BY id;
$result = mysql_query("$sql");
while($rad=mysql_fetch_array($result)){
echo $rad[id]"<br />";
}
echo "hej";
?>
</body>
</html>
Bara enkelt för att se om det går fint att koppla upp sig.
Så kör jag filen men allt jag ser är vitt. En helt blank ssida visas?
Vad betyder detta? fick jag kontrakt eller? jag fick iaf inget felmeddelande...
Det lustiga är att jag kan skriva in lite vad som helst som lösenord och användarnamn. Förstår inte varför...
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Tja!
Schysst svar Qimen men jag får det icke att fungera.
körde:
Update user set Password = Password('nytt_lösenord_till_root') WHERE user = "root";
Sedan
GRANT ALL ON DATABASNAMN.* TO ETTANVÄNDARNAMN@localhost IDENTIFIED BY 'ETTLÖSENORD';
Där jag självklart bytte ut de olika parametrarna så det passade mig.
Jag ändrade i min phpmyadmin-conf på de ställen där jag kunde ändra, user, pass osv. Där inne har jag varit och pillat innan men jag gjorde det igen med de nya inställningarna.
Men så ska jag logga in på localhost/phpMyAdmin, den frågar efter user o pass men då fungerar det inte.
Vad har jag gjort för fel?
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Om du kollar i config.inc.php vad står det då på dessa rader?
$cfg['Servers'][$i]['user']
$cfg['Servers'][$i]['password']
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Pedda de har jag ändrat så de stämmer till vad jag vill ha. Men det vill sig ändå inte...
Jag startar MySQL Command Line Client och måste skriva in mitt lösenord för root. Samma som jag la till när jag installerade MySQL och då fungerar det.
Som jag förstår det är inte ingen skillnad på MySQL lösenordet och phpMySQLAdmin lösenordet. är det så?
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Qimen, jag läste ditt inlägg till stein. tror du det hade varit bättre att installera php5 istället för 4. Är det lättare att få mysql och php5 att jobba med varandra?
...jag testar desperat nästan vad som helst snart...
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Jag själv föredrar php5 då det känns mycket skönare att jobba med just nu. Men man får ha i åtanke att php5 inte är bakåtkompatibelt till 100%. Så ska du jobba med php4 script är det php4 som gäller annars kan det vara trevligt att köra php5 iom alla nya funktioner. Gällande installationen så ska det inte vara enklare eller svårare för den delen heller. Dock har jag av egen erfarenhet haft mer problem med installation av php5 än php4.
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Hej igen.
Nu tog jag nya tag och installerade om.
Jag förljer http://ematte.se/tut/wamp.php#m_install men sneglar även lite på intruktioner från php.net.
Så, jag haren apache 1.3.3 server som fungerar, installerat php 5.0.3 har installerat Mysql 4.1 och phpmyadmin 2.6.0.
Så går jag till http://localhost/phpmyadmin och då visas alla filer i den katalogen. Alltså ingen inloggningsruta.
Jag försöker gå till /phpmyadmin/index.php men får felmeddelandet:
kan inte ladda mysql-tillägg,
var god kontrollera PHP-konfigurationen.
Som sagt har jag i princip följt guiden ovan. Qimen, jag hoppas jag inte blir tjatig men det strular ordentligt för mig...
tack för all hjälp