dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Tja!
Jag må vara dum och tänka i helt fel banor och min fråga må vara ganska självklar men jag får och ser ingen klarhet så, jag frågar på.
Ok, så, jag har en Div där jag har en sökfunktion i en databas, så vill jag ha svaret på sökningen i en annan div på samma sida. Ja, det är min fråga, hur gör jag?
All hjälp, kommentarer och annat är jag tacksam för. Jag förstår bara inte hur allt hänger samman....
Tack!
jonnyzMedlem sedan okt. 2004502 inlägg Enklast bör vara att låta formuläret posta till samma sida där du sedan genererar svaret i diven. Alternativt kan det gå att strula till det hela med något javascript.
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Så ja, då har jag mitt formular och postar till samma sida.
<form name=\"formular\" method=\"post\" action=\"index.php\">
<input type=\"text\" name=\"sokning\" value=\"Sök...\" size=\"25\" onfocus=\"this.value='';\">
<input class=\"sokknapp\" name=\"submit\" type=\"submit\" value=\"sök\" >
</form>
$sokning = $_POST['sokning'];
$sql = "SELECT namn FROM tabell WHERE namn LIKE %$sokning% ORDER BY id";
$result = mysql_query("$sql");
if(isset($sokning)){
while($rad = mysql_fetch_array($result)){
echo $rad[namn];
;
}
}
else {
echo "hej hej";
}
Men, så när jag söker, får jag inget resultat. Jag vet att databasen finns, jag kopplar upp mot den, det funkar fint men inte att få ut någon information. hmm...
Någon som ser några fel?
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg hej igen...
ingen som hittat några fel...inte jag heller... så jag kör frågan skrivs det bara ut en massa m "mmmmmmm"...
Kopplingen till databasen fungerar men inte själva frågan?
har även testat med mysql_fetch_row. får då utskriften my såsom "mymymymymy"...
fortfarande lika ovetande om vad som försigår...
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Hur ser den tabell ut du försöker hämta info från? Har du prövat att skriva ut själva frågan och se att det set rätt ut? Alltså lägg in en echo $sql; innan du kör till databasen.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Du har två stycken ; efter din echo.
Ändra även
if(isset($sokning)){
till
if(isset($_POST['sokning'])){
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Problemet löste sig... vet inte vad som gjorde det men vi la till fnuttar runt %$sokning% sen kan jag inte minnas alla små detaljer som kan ha varit fel. Galet då små detaljer kan göra så stor skillnad.
Tack för all hjälp!