mikaeledMedlem sedan dec. 2000157 inlägg Hej,
vad är smidigaste sättet om man vill skicka ut htmlemail med mail() men så att det inte ser alldeles för dumt ut för de som inte kan läsa htmlmail?
Jag har sett att vissa har en länk till själva html-mailet på deras sida, från vissa syns länken bra men från vissa är det rena höstacken för att hitta länken.. Det jag menar är att det verkar finnas någon lösning.. Sent nu :)
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Min åsikt är att det smartaste sättet är att användaren får välja i sin kontrollpanel (om det nu finns annars går inte detta sätt) om man vill ha html eller textmail. Som standard har man text.
Att få ett mail där det står "gå till länken nedan för att läsa meddelandet" tror jag får många att tveka. Känns lite som spam av något slag. :)
mikaeledMedlem sedan dec. 2000157 inlägg Iofsig sant, fast enda anledningen till att jag vill skicka ut i html är att det är möjligt att se om personerna har läst/öppnat brevet. Det går väl inte utan html?
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg
mikaeled skrev:
Iofsig sant, fast enda anledningen till att jag vill skicka ut i html är att det är möjligt att se om personerna har läst/öppnat brevet. Det går väl inte utan html?
Nej, det tror jag inte går. Såvidare man inte kan lägga i headern att en bekräftelse ska skickas vid öppning, har för mig att något sådant finns. Dock osäker där. :)
jonnyzMedlem sedan okt. 2004502 inlägg Det går att lägga till att man vill ha bekräftelse på att mailet har lästs; det brukar resultera i att mottagaren får upp en dialogruta i sin klient och kan välja att skicka en bekräftelse.
mikaeled: Det kan bli problem även med HTML. Moderna HTML-klienter blockerar numera alla externa "inkluderingar" som t.ex. bilder och CSS-filer. Användaren måste då aktivt säga att den vill se bilder och annat.
Detta för att spammare inte ska kunna veta om mailet öppnats.
Ett sätt att utforma sina mail är att skriva det så här:
<!--
Mailbodyn i klartext här...
--><html>
<body>
HTML-mailet här.
</body>
</html>
Då får de som har stöd för HTML se mailet som vanligt och de utan stöd får mailet i klartext + HTML-koden som kommer nedanför...