webForumDet fria alternativet

PHP och MySQL

13 svar · 381 visningar · startad av learn

learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg

Hejsan!
Jag har precis lyckats installera PHP på min dator men vill nu kunna använda mig av MySQL. Grundläggande kunskaper om sql har jag och jag använder phpMyAdmin.
Kan jag köra PHP:n på min dator och koppla den till min databas som ligger hon B-one. Hur i så fall, är det bara att konfigurera i "connection-inställningarna"?

Tack på förhand

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Mitt svar är tveksamt nej. De flesta webbhotell brukar konfiguera så att man inte kan ansluta till mysql utifrån, dvs från en annan dator. Kolla med ditt webhotell hur de gjort. Varför inte installera samma mysql-version lokalt på din dator?

Ok, ska kolla med dem. Bästa vore ju självklart om jag installerade mysql på min egna dator, är det komplicerat?

Någon som känner till ngn bra nybörjar-webb-guide?

Finns det något bra verktyg, liknande phpmyadmin, för att hantera databaserna på ens egna dator, eller hur gör man?

Är det enkelt att sedan exportera de "lokala" tabellerna till databasen hos webbhotellet?

1. Tips på guide kan jag inte svara på utan att veta vilket OS du kör.
2. Du kan köra phpmyadmin även lokalt.
3. Ja, du kan exportera dem enkelt. Tips: använd phpmyadmin på servern också.

Jag kör Win XP Pro.
Jasså, man kan köra phpmyadmin lokalt... det verkar ju smidigt! Hur arbetar man då?

logitechMedlem sedan dec. 2004209 inlägg

Här är en ganska bra guide som jag använde mig av när jag installerade phpmyadmin och mysql samt apache (webbserver) :e

GUIDE om hur du installerar apache, php, phpmyadmin, mysql

Jag använder inte Windows, men en snabb sökning med Google visar att det är enkelt att installera mysql.

1. Ladda hem filen från mysql.com
2. Dubbelklicka på ikonen.
3. Följ instruktionerna.
4. Starta om datorn.

Källa:
http://www.idg.se/webstudio/pub/article.asp?id=1

Du använder phpmyadmin på samma sätt lokalt som på webhotellet. Gränssnittet har en exportera och importerafunktion inbyggt.

tack logitech,
Men när jag installerat Apache och väntar mig texten "Det fungerade! Apache är installerad på denna maskin!" så frågar IE istället efter anv-namn och lösenord... Vad är detta?

sådär, nu tror jag att det löst sig. Tack för all er hjälp!

Vad jag nu undrar är hur jag ska konfigurera min databas-connection.

Så här har jag alltid haft när jag kör emot ett webbhotell:

$mysql_server = "localhost"; 
$mysql_user = "XXXXXX"; 
$mysql_password = "XXXXXXX"; 
$mysql_database = "XXXXXXX"; 

$conn = mysql_connect($mysql_server, $mysql_user, $mysql_password) or die (mysql_error()); 
mysql_select_db($mysql_database, $conn);

User brukar vara root alt root@localhost.
Password brukar man få välja under installationen, prova annars med tomt.
Databas är det namn du ger databasen när du skapar den.

hmm, ok. vart lägger sig de databaser som jag skapar i phpmyadmin?

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Du kan inte kopiera databasfilerna eftersom du inte har access till de på ditt webbhotell. Det är enklare att exportera all data och sedan importera på ditt webbhotell via något verktyg, t.ex. phpmyadmin. :)

SnakesMedlem sedan okt. 2004392 inlägg

Qimen skrev:

Du kan inte kopiera databasfilerna eftersom du inte har access till de på ditt webbhotell. Det är enklare att exportera all data och sedan importera på ditt webbhotell via något verktyg, t.ex. phpmyadmin. :)

Det Qimen försöker säga är att dem läggs någonstans i ditt webbhotel. Du kan inte se, ladda ner eller ändra dem eftersom du inte har tillgång till det, men använder du ett verktyg, t.ex. phpmyadmin så........

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Snakes skrev:

Qimen skrev:

Det Qimen försöker säga är att dem läggs någonstans i ditt webbhotel. Du kan inte se, ladda ner eller ändra dem eftersom du inte har tillgång till det, men använder du ett verktyg, t.ex. phpmyadmin så........

Tycker mitt svar var rätt uppenbart...

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)