Testade att köpa boken PHP 5 Programmering från Pagina för att se om det var något att rekommendera...
Är de någon mer som noterat att de ibland skriver rena felaktigheter som gör att man kan tro att de faktiskt inte testat PHP 5 alls, eller bara ändrat lite i första kapitlet?
Exempel:
- I avsnittet om klasser har de i stort sett missat alla nyheter. T.ex. används inte public, private, eller protected alls i kodexemplen.
- Citat:
"PHP har en uppsättning funktioner avsedda speciellt för MySQL. Från version 4 av PHP finns stödet även inbyggt, så egentligen behövs inga ändringar i standardkonfigurationen för att kunna använda MySQL."
Ehh...ok (om någon då skulle upptäcka att detta inte stämmer så har jag skrivit lite instruktioner för IIS på http://www.xoda.se/xoda/courses/phpiisinstall/ )
/ Mattias
WiZzLeRMedlem sedan juni 2002346 inlägg nja det är väl delvis sant. PHP5 har mysql och en mysqli modul. Dock måste man gå in i configen och "enabla" vilken man vill ha för att kunna använda mysql extension.
WiZzLeR skrev:
Dock måste man gå in i configen och "enabla" vilken man vill ha för att kunna använda mysql extension.
Jag vet, men jag har svårt att få det att stämma överens med "inga ändringar" ;)
/ Mattias
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Är det inte så med de flesta böcker! De är skrivna någon gång i början av ett programs livscykel och sedan har man bara kört replace på innehållet till den nyare utgåvan av programmet.
Det är nog svårt att få en bra nystart för ett program!
WiZzLeR skrev:
smådetaljer :P
... som blir viktiga om man t.ex. ska använda boken som kurslitteratur.
Men min poäng var egentligen inte detaljerna i sig, utan att det är en missvisande titel om man vill ha en bok om PHP 5 och dess nyheter.