QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Hej,
Kan man kolla om en session existerar via dess eget id (PHPSESSID) på servern?
Det jag hade tänkt mig var att spara detta id i dbn (det är inga problem). Sedan i ett cronjobb loopa genom hela databasen och hämta id:et och kolla om det finns, dvs om det är aktivt (här problemet kommer in). :)
kjellMedlem sedan dec. 1999757 inlägg Vill du veta vilket sessionid du har?
echo $_COOKIE['PHPSESSID']; borde fungera.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Det är inga problem att hitta det ID:et. Låt säga att jag tar det och sparar i min databas. Sedan ex. 2 timmar senare kör jag ett cronjobb som ska sätta alla inaktiva användare till offline och då hade det var extremt bra om man kunnat kolla om det phpidet som finns sparat i dbn finns kvar på servern, dvs om det är aktivt än.
Jag antar att det inte går eftersom jag inte hittat något om det på php.net men det skadar aldrig att fråga. Finns det ingen lösning så får man köra på att kolla om ett datum är mer än ex. 1 timme gammalt och isf sätta användaren offline (det datumet uppdaterar man på varje sida som användaren rör sig på). :)
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg Såvitt jag vet så är det bästa sättet att göra det är det du beskrev. D.v.s. man sätter ett timestamp på var sida. Och om det är mer än X minuter gammalt så räknas besökaren som utloggad/offline.
kjellMedlem sedan dec. 1999757 inlägg Det är riktigt. Detta måste du sköta själv i databasen för du kan inte gå efter filerna på servern. Dessa skulle rent teoretiskt kunna vara hur gamla som helst eftersom raderingen sker slumpvis beroende på vilka värden som gc_probability och gc_divisor i php.ini har.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Var det jag misstänkte. Men man vet aldrig med PHP som är fullt med trevliga överaskningar. :)