webForumDet fria alternativet

Säkerhet - Windows-säkerhet - annan?

PHPur PHP

6 svar · 342 visningar · startad av Smultron

Medlem sedan juli 2002423 inlägg
Frågan#1

Jag håller på med en applikation som har ett adminstrationssystem inom sig. JAg vill förändra eller rättare sagt förbättra säkerheten på admin-systemet och vill gärna använda mig av windows-security, någon som vet om det är möjligt och i sånna fall hur jag gör?

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Vad menas med windows-security? Är det Windows Authentication du är ute efter. Det fixar du i IISen på den mapp som inehåller dina administrationsskript. Något annat behövs egentligen i det fallet men i PHP kan du verifiera en inloggad användare med $_SERVER['AUTH_USER'] men det blir lite kaka på kaka.

jo jag menar så...
jag gör så nu, det funkar prima, men jag vill ställa in så att det endast går att logga in med ett speciellt konto också, hur skall jag göra det?

IIS 5.5

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Det är bara att högerklicka på mappen det gäller och välja permissions. Ta bort obehöriga och lägg till behöriga användare.

Medlem sedan okt. 2004392 inlägg

Har du inte en aning om vad han sa eller har du en svensk dator, då gör du så här:

1. Öppna Mina dokument eller en valfri mapp --> tryck på verktyg längst upp --> Mappalternativ --> Visning filken --> se till att "Använd förenklad fildelning" är INTE ikryssat.
2. Högerklicka på mappen det gäller --> Egenskaper --> Säkerhet filken --> Ta bort och lägg till behöriga användare.

Finns inte Säkerhet filken, starta om datorn.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Smultron skrev:

IIS 5.5

Version 5.5 finns visserligen inte av IIS, så jag antar att du menar 5.1, som ingår i Windows XP. Har du 2003 Server är det 6.0 och på Windows 2000 5.0.

jag menar 5.1 hehe, jo men kommer köra 6.0 senare, men just nu i 5.1 det beror ju lite å vilekn version som kunden kommer att köra med. men jvi kommer nog köra på windows-säkerheten via mappar. Alltså sätta behörighet på vissa mappar

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.8a4e7caf
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)