FrallaMedlem sedan aug. 20049 inlägg
Hej.
Jag använder phpbb som forum, det jag vill är att när man kommenterar t. ex nyheterna på förstasidan så skall man posta användarnamnet om man är inloggad i phpbb forumet.
Alltså man skall ej behöva skriva in namn utan det skall känna om man är inloggad i forumet eller inte. Om man inte är inloggad så skall man ej kunna kommentera.
Jag vill även ha så man kan logga in på förstasidan så när man går till forumet så är man inloggad där med.
Jag använder https://www.cutephp.com som nyhetsskript.
Tack på förhand!
PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg
Här har du lite att börja med, stöter du på problem så skriv igen.
<?php
define('IN_PHPBB', true);
$phpbb_root_path = './';
include($phpbb_root_path . 'extension.inc');
include($phpbb_root_path . 'common.'.$phpEx);
$userdata = session_pagestart($user_ip, PAGE_INDEX);
init_userprefs($userdata);
if( !$userdata['session_logged_in'] ) {
// Här lägger du in det som ska visas om man INTE är inloggad
echo "Logga in";
} else {
// Inloggad, visa vad du vill.
echo "Inloggad, Välkommen ".$userdata['username']."";
}
?>
Och välkommen till wF. :birp
FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg
ska posta ett litet script som jag har skrivit för att använda ett forum som nyheter .. så kan dina users kommentera artiklar i forumet
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=115392&forumid=151
Tack Pedda, fungerar utmärkt.
Har lagt till en loginruta på förstasidan så man kan logga in där.
Fuel:
Tyvär vill jag ej ha så men tack ändå.
Okej, nu är det bara kvar att jag vill att om man är inloggad på sidan så skall man inte behöva skriva in ett namn då man kommenterar. Har någon en aning hur man gör detta?
Fralla skrev:
Okej, nu är det bara kvar att jag vill att om man är inloggad på sidan så skall man inte behöva skriva in ett namn då man kommenterar. Har någon en aning hur man gör detta?
Vet inte hur cutephp funkar, då jag aldrig har testat det. Men om det är sessions som används så kan man ju använda en liknande kod som den innan för att hämta användarnamnet och om användaren inte är inloggad så hänvisas man till inloggningen.
SnakesMedlem sedan okt. 2004386 inlägg
Pedda, det där som kollar om man är inloggad. Om man går in på förstasidan och sen till forumet så synns det inte att det kommit några nya inlägg fast det har kommit nya. Men tar jag bort det där så funkar det, då kommer det att det är nya inlägg. Vad kan vara fel?
Kan tänka mig att det är något med session eller cookies att göra.
Testa med att inkludera filen sessions.php som finns i mappen includes efter dom andra två inkluderingarna.
Notera att detta är bara en ren chansning, men testa skadar ju inte. ;)
Fungerade inte det heller :(
Något annat förslag?
PLZ, är det ingen annan som vet? :(
Tar nog ett tag att kolla igenom funktionerna i phpbb för att hitta vad som orsakar problemet och jag har inte tid på ett par dagar att kolla igenom ordentligt, men kanske efter helgen.