webForumDet fria alternativet

Wiki i PHP

PHPur PHP

5 svar · 421 visningar · startad av Kvarner

KvarnerMedlem sedan sep. 2004180 inlägg

Hej!

Jag söker desperat efter en bra Wiki att installera.

Har nog testat över 20 olika wikin men på ett eller annat sätt duger de inte. Just när jag tror att allt finns inkluderat så faller det ändå på någon detalj.

Det verkar helt enkelt inte finns en wiki som duger.

Krav som jag har på wikin:

* Bra administrativa funktioner. T ex att "banna" folk.
* Senast redigerade inlägg lista.
* Medlemskap krävs på wikin helst med mailverifikation

osv

Jag trodde jag hade hittat ett dugligt men du fungerade in Å,Ä,Ö i sidtitlarna. :stud

Provade mediawiki som Wikipedia kör med, men då kunde jag inte skapa nya sidor med hjälp av sökfunktionen som man ska kunna göra, dessutom vart adressen konstig /wiki/index.php/huvudsida istället för /wiki/huvudsida

SnakesMedlem sedan okt. 2004392 inlägg

Du behöver inte ladda ner ett script och använda den exakt som den är, ändra lite. Om du läser lite om åäö i detta forum så hittar du snart hur du ska göra för att ändra så att åäö kan visas.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har du testat phpwikie ( http://sourceforge.net/projects/phpwiki/ ) ?

Tack för svaren. Jag har testat phpwiki men det var för avancerat att installera och underhålla.

Snakes: mina kunskaper inom php är väldigt begränsade. Jag försökte mig fram för att få igång åäö och lyckades nästan. ÅÄÖ visades vid förhandsgranskningen men då man sparade sidan så ersattes dessa bokstäver med t ex "e5". :(

SnakesMedlem sedan okt. 2004392 inlägg

Jag tror ditt problem är väldigt simpelt...

Öppna sidan som inte visar ÅÄÖ med din webbläsare och sen trycker du på visa källa.

Leta efter raden
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Om du inte har en eller om det står något annat så ska du sätta in den raden mellan alla <head> och </head> (alltså inte alla <head> i en php fil utan alla <head> i alla filer)... eller om du har en slags header.php så är det bara att ändra den filen.

Oftast brukar det lösa problemet annars så är det något annat fel... kanske man kan göra en funktion... där all din text går igenom denna funktion, i funktionen ändras alla å ä ö till å ä ö som vi kan se.

Hoppas du förstod vad jag sa... själv förstod jag ingenting av det jag skrev.. :OO

PS. Var det inte felet, infoga tecknen för varje bokstav, kanske man kan ersätta, men då måste tecknen vara väldigt sällsynta för att vi vill ju inte ersätta alla "a" med "å" och alla "o" med "ö", ja du förstår. går det inte med ersätta (replace) då kanske vi kan testa funktionen

Jag vill påpeka att jag inte fått min wiki att fungera som jag vill. Det fattas flera funktioner som jag är ute efter. Har dock bestämt mig för att nöja mig med en version så länge.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
135 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)