SydMedlem sedan feb. 2004489 inlägg Jag har aldrig sysslar med PHP, men dumt nog så lovade jag ändå att hjälpa min vän. Därför vänder jag mig till er, och frågar:
- Vad är det viktigaste att kunna i PHP
- Hur är PHP ur säkerhetssynpunkt, om man vill skapa en webbutik
- Behövs det förkunskaper utöver PHP för att skapa en webbutik (ex. SQL)?
Skulle det redan, mot förmodan, finnas någon sorts kurs som resulterar i samma sak som jag är ute efter, säg då till (med ett utropstecken eller två efter).
Om ni orkar, så skriv en, eller ett par rader, kring någon eller några av punkterna. Jag är oändligt tacksam för svar.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Att börja med att programmera en webbutik om man innan inte kan någon php blir nog svårt och tidsödande.
Säkerheten med php är inga problem om man vet hur man ska undvika Cross Site Scripting och liknande säkerhetsdetaljer.
Någon form av databas är nästan ett måste för en webbutik om det är mer än en produkt som ska säljas. För php är nog mySQL den bästa databasen.
Är ni helt oerfarna av php så rekommenderar jag att ni använder en färdig webbutik, typ osCommerce som är en av de största fria webbutikerna.
En guide för att installera osCommerce finns hos IDG.
http://internetworld.idg.se/tjanster/webbskolan/natbutik/del1/default.asp
SydMedlem sedan feb. 2004489 inlägg Uppenbarligen kan min vän en del (ingen aning om hur mycket dock, antagligen bara grundläggande), och vill nu skapa en kurs som alla skall kunna ta del av. Syftet med hans projekt är att folk skall kunna uppräta och förstå webbutiker.
Min del i projektet är att ta reda på omständigheter kring detta.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg För att kunna skriva en guide så måste ni ju själva först förstå konceptet och hur man bör tänka säkerhetsmässigt.
När det gäller databaser så får ni söka information om XSS (Cross site scripting) och SQL injections som man måste tänka på med tanke på säkerheten. Men detta bör man ju alltid tänka på när man använder databaser så det kanske din vän redan kan.
Läs t.ex artikeln på phpportalen ang. säkerhet och php.
http://www.phpportalen.net/wiki/index.php?page=PHP+och+s�kerhet