jepsOMedlem sedan mars 2001423 inlägg
Jag håller på med att försöka göra om systemet för hur e-postlistor hanteras i en studentförening. I nuläget sköts allt via webbhotellets gränssnitt (FS Data, W@FF) vilket innebär att hanteringen är manuell. Vi har ett tjugotal e-postlistor, och om till exempel en medlem avslutar sin utbildning och blir alumn måste man gå igenom alla listor för hand och ta bort hans/hennes adress.
För att underlätta det hela tänkte jag försöka ordna så att e-postlistorna skapas utifrån vår medlemsdatabas, så att alla medlemmar själva kan välja vilka grupputskick de ska få.
Min första tanke: Går det att skapa "riktiga" e-postlistor, dvs att om man skickar till alumni@foreningsnamn.se så kan på något sätt ett PHP-script hämta upp detta mail, hämta adresserna från databasen och skicka vidare till alla som prenumererar på alumniutskick? Eller förutsätter det att man har en egen mailserver?
Min andra tanke: Ett alternativ till att fylla i adresser för hand via webbgränssnittet är att ladda upp textfiler via FTP med en adress per rad och samma filnamn som namn på e-postlistan. PHP har ju inbyggda FTP-funktioner, men det verkar aningen bökigt att koppla samman hanteringen av textfiler med en MySQL-databas.
Min tredje tanke: Att helt enkelt låta folk skicka e-post via ett webbformulär. Då är det ju enkelt att skapa ett mail från formulärdata och skicka vidare till alla som enligt databasen ska få mailet. Det här är dock en sista utväg som jag helst vill undvika; det vore mycket mer praktiskt om man kan använda en vanlig e-postklient.
Har ni några tips eller idéer på hur man kan gå till väga?
Tack.
SnakesMedlem sedan okt. 2004386 inlägg
Jag skulle satsa på 3:an!
För att på 1:an så måste du ha en webmail och sen måste du alltid gå in och kolla. Alltså¨den gör inget auto för än du går in på webmailen.
2:an... vad får du av det? Du måste ändå göra det manuellt! så jag förstod inte det där riktigt!
Men, detta är vad jag tror och tycker. Det finns säkert någon jätte smart person som kommer hjälpa dig att undvika 3:an!
Kan precisera den andra varianten en smula.
I en katalog på FTP-servern finns det en massa textfiler, en för varje e-postlista. De har följande struktur:
E-postlistan "alumni"
Filnamn: alumni
adress1@foreningsnamn.se
adress2@foreningsnamn.se
adress3@foreningsnamn.se
adress4@foreningsnamn.se
...
Eftersom jag mha PHP kan hämta denna fil, ändra innehållet och sedan ladda upp den till FTP-servern igen, borde det gå att automatisera e-postlistehanteringen på så sätt.
Om en medlem anmäler sig till e-postlistan "test" så lagras informationen i databasen, filen test hämtas från FTP-servern, den nya adressen läggs till på en ny rad i filen, och slutligen laddas filen upp till servern igen.
Bökigt, men det enda sättet jag kan komma på för att uppfylla kraven på automatisering och att man kan ska kunna skicka till namnpålista@foreningsnamn.se. Och min första idé kan alltså strykas helt? Var rädd för det ...
SnakesMedlem sedan okt. 2004386 inlägg
Nej! den styrks inte bort!
Snakes skrev:
Men, detta är vad jag tror och tycker.
Och nu till det andra viktiga!
2:an: Om man anmäler sig, blir man medlem auto eller måste man godkännas först? Om man blir medlem utan att godkännas varför använda databas för?
jepsO skrev:
Om en medlem anmäler sig till e-postlistan "test" så lagras informationen i databasen, filen test hämtas från FTP-servern, den nya adressen läggs till på en ny rad i filen, och slutligen laddas filen upp till servern igen.
Varför inte bara öppna filen "test" och lägga in personen "test" direkt! eller varför skriva i text fil från början utan direkt från databasen!
Man kan sätta ihop alla, men då måste du kopiera allt personen skrev och skriva in det i formulär!
Egentligen är det bara 1:an och 3:an som "bråkar".
2:an är ett måste för att du ska kunna hantera email listorna den har inget med "bråket" att göra!
PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
Och epostliste-programmet utgår från adresserna i textfilen? Isf borde 2an definitivt gå att spinna vidare på. Frågan är om du verkligen måste hämta hem textfilen först, du har väl ändå all den informationen i databasen? Då är det ju bara att spara den nya medlemmen i databasen, generera nya textfiler och sen ftpa upp dem på ftp-servern (skriva över de gamla).
Snakes skrev:
Om man blir medlem utan att godkännas varför använda databas för?
Informationen måste finnas lagrad i databasen, eftersom e-postlistorna ska baseras på denna. Textfilerna är mest ett "nödvändigt ont" som krävs för att det hela ska fungera med FS Datas system.
Peeer skrev:
Och epostliste-programmet utgår från adresserna i textfilen?
Precis.
Peeer skrev:
Då är det ju bara att spara den nya medlemmen i databasen, generera nya textfiler och sen ftpa upp dem på ftp-servern (skriva över de gamla).
Det har du rätt i! På så sätt skulle databasinformationen bli "överordnad" informationen i textfilerna, vilket är precis vad jag vill.
Som jag ser det finns två problem:
- Prestanda -- funkar det bra att låta PHP-scriptet koppla upp sig mot FTP-servern så fort en uppdatering ska göras? Det ska sägas att föreningen är liten -- cirka 40 personer med alumner -- så det handlar inte om många uppdateringar.
- Det finns en risk att vi byter server, där det förmodligen inte finns ett liknande e-postsystem. Är det svårt att installera ett sådant system (om vi nu får chans att påverka den nya serveradministratören)? Jag känner på mig att svaret är "ja" ...
PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
ftp-prestandan i php är helt ok. Gjorde för några månader sedan ett script som hämtade hem ett 20-tal textfiler åt gången var 10 sekund. Visserligen på ett lokalt nätverk, men ändå. Det fungerade felfritt!
På problem 2 svarar jag: ingen aning. Antar att fs-data använder sig av ett egenutvecklat system, så det kan nog bli lite krångel vid flytt ja.
The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg
angående FS-data, har du kollat i din hemkatalog, har för mig att det skapas några textfiler där det sparas. Du kan ju annars bara fråga dem. De brukar vara snabba på att svara plus att de är vänliga och hjälpsamma. Har varit i kontakt med de tidigare men bytta webbhotell för det blev för dyrt för mig som privatperson annars hade jag glatt stannat kvar där.
The_Hulk skrev:
angående FS-data, har du kollat i din hemkatalog, har för mig att det skapas några textfiler där det sparas. Du kan ju annars bara fråga dem. De brukar vara snabba på att svara plus att de är vänliga och hjälpsamma. Har varit i kontakt med de tidigare men bytta webbhotell för det blev för dyrt för mig som privatperson annars hade jag glatt stannat kvar där.
Hmm, nu är jag inte riktigt med på vad du menar ... E-postlistorna sparas redan som textfiler i katalogen /home/g/username/www/waff/groupmail. Eller syftade du på några andra filer?
timeoutMedlem sedan dec. 20042 inlägg
När nu filen ligger under ditt konto så varför inte öppna filen direkt från PHP och editera den?
Med lite regexp bör du kunna få fram rätt rad du vill ta bort eller helt enkelt lägga till en ny rad sist...