Jag har ett formulär där man får registrera sig. Så vill jag att man ska fylla var man bor. Men där vill jag ha fasta val. Då är alternativen län eller kommun. Jag har inte riktigt bestämt mig. kommun är mer exakt, men betydligt fler val att fixa in...
Hur bör man tänka? Ska alla få ett eget id-nummer eller ska man spara hela områdesnamnet i databasen? Blir det problem sen om namnet innehåller tecken som mellanslag, åäö osv i databasen eller klarar php att söka efter såna ord lätt?
Att lägga in alla orter i en select känns nog jobbigt, eller ska man lägga in alla i en databastabell också? så att alla får ett id-nummer..?
Någon som kanske har en funktion liggandes på lager till och med? :D
haha vad lurigt. de syns inte i IE på mac :) men kom med när jag klistrade in i DW vilket fick mig att höja ögonbrynet några meter :e
kollade sedan i safari nu och visst finns det kommunnamn där nu, men det gick inte att scrolla till höger. de liksom åkte ut i intet :) men vad lustigt det såg ut i IE. som bortblåst!
En snabb liten fråga.. Är det smart att spara kommunnamnen direkt i databasen eller ska jag ge varje ett id-nummer i stället? Att bara spara kommunnamnen direkt är det enklaste, men kommer jag då få problem om jag sedan vill söka i databasen då kommunnamnen innehåller mellanslag och åäö (i "html"-version dessutom)...? Eller hittar den utan problem om jag söker t ex WHERE kommun = 'Västra Götalands län' eller till och med WHERE kommun = 'V& auml;stra G& ouml;talands l& auml;n' (utan mellanslag...wF gör om annars)?