QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Hej,
Har en xml-fil med en del känslig info till mitt webbprojekt. Nu vill jag skydda den så att inte utomstående ska kunna komma åt den av misstag (eller med vilje). Vill helst undvika att lägga den utanför rooten. Kan man kanske skydda mappen filen ligger i med hjälp av htaccess? Kommer man åt filen ändå via script?. Har tänkt göra ett program i java som ska använda infon i denna xml-fil. Hur påverkas det om jag använder htaccess eller något sådant? :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg htaccess kan användas för att neka att en fil lämnas ut av servern, ja. Det borde inte påverka javaprogrammet negativt så länge det inte försöker komma åt xml-filen via http.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg spango: Okej, borde gå att använda ftp eller liknande i javaprogrammet då.
kobranturre: Med den generatorn, kan man skapa en htaccess fil som bara utesluter xml-filer? Hade ju varit perfekt i så fall.
Vet inte...prova skriva in xml och se om det funkar.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
Qimen skrev:
spango: Okej, borde gå att använda ftp eller liknande i javaprogrammet då.
Borde väl bara vara att öppna filen direkt via filsystemet? För javaprogrammet körs väl på servern? Annars är det ju kört...
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Men aja jag lägger xml-filen utanför rooten så blir det enklare. Måste vara relativt enkelt att kunna installera webbprojektet och tror att htaccess kommer göra det för invecklat (kanske inte för mig men den andra som får allt levererat). :)
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg
tydal skrev:
Qimen skrev:
spango: Okej, borde gå att använda ftp eller liknande i javaprogrammet då.
Borde väl bara vara att öppna filen direkt via filsystemet? För javaprogrammet körs väl på servern? Annars är det ju kört...
Vadå kört? Hade tänkt mig ett program som man kör som en klient varifrån man vill och i det programmet loggar man in, antingen ftp eller om man ordnar något via htaccess.
Qimen skrev:
Vadå kört?
Då kan du inte skydda filen från de som har JAVA-programmet. Men det kanske du inte ville heller. Du kanske bara ville ha ett vanligt lösenordsskydd, och du kan ju antingen lägga filen utanför och använda ftp eller inuti och använda .htaccess.
Observera dock att det här "hotlink protection" som talas om tidigare inte är det du menar utan du behöver nog password/authentication som det står om på samma sida.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Jag lägger det utanför rooten, blir nog bäst så och enklast. Sen i Java-programmet ansluter jag med ftp till servern. Säkrare än så behöver det inte vara, vill man ännu mer hemlighetsmakare kan man ha lösenord på själva java-programmet med. :)
Qimen skrev:
Sen i Java-programmet ansluter jag med ftp till servern. Säkrare än så behöver det inte vara,
Det är alltså bara "säkert" mot de som inte har Java-programmet. Har man Java-programmet så har man access till din ftp. Du får komma ihåg att ställa in behörigheterna den användaren som Java-programmet har så den inte kan göra mer än att titta på de filer de ska ha tillgång till.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg
tydal skrev:
Qimen skrev:
Sen i Java-programmet ansluter jag med ftp till servern. Säkrare än så behöver det inte vara,
Det är alltså bara "säkert" mot de som inte har Java-programmet. Har man Java-programmet så har man access till din ftp. Du får komma ihåg att ställa in behörigheterna den användaren som Java-programmet har så den inte kan göra mer än att titta på de filer de ska ha tillgång till.
Lite missförstånd nu, ftpuppgifterna ska man kunna ändra i java-programmet så ifall man kör två version av webbprojektet så man kommer åt två olika konfigurationsfiler. Lösenordet behöver ju inte sparas i programmet.