AndieeMedlem sedan mars 2000167 inlägg Ja, vart ska man börja...
Får följande felmeddelande på följande kod. Jag har inte jobbat med PHP på 2 år så allt känns lite nytt, men som jag ser och som jag verkar minnas det så hittar inte jag nåt fel. Eller borde jag det?
Felmeddelande:
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in C:\Program\Apache Group\Apache2\htdocs\SIK\index2.php on line 7
Kod:
<?PHP
$connect = mysql_connect("localhost", "", "") or die("Det uppstod ett fel i kopplingen till databsen. Vanligen forsok igen.");
mysql_select_db("dbSIK");
$sql = mysql_query("SELECT * FROM tblNews ORDER BY fldDate DESC LIMIT 4");
while ( $data = mysql_fetch_array($sql) )
{
echo "<p class=\"news\">\n";
echo "<strong>".$data["fldDate"]."</strong><br />".$data["fldText"]."<br /><a href=\"nyhet.php?id=".$data["fldID"]."\">Läs mer</a>\n";
echo "</p>\n";
}
?>
Jag har phpMyAdmin installerat, så det är inga problem med databasen. Den är igång och rullar på.
Ett annat problem jag har är att "åäö" inte fungerar och längst upp på sidan ligger "". Kan det ha nåt med Apache att göra?
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
Använder jag. Det känns som det är någon inställning som bör göras i Apache.
Tack på förhand.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Hjälper det om du ändrar till
mysql_select_db('dbSIK', $connect);
AndieeMedlem sedan mars 2000167 inlägg Nej, tyvärr. Det gjorde ingen skillnad.
AndieeMedlem sedan mars 2000167 inlägg Problemet med svenska tecken löstes med följande kod.
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
Dock kvarstår problemet med PHP.
Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg Snabb (och möjligen dum) fråga:
Det finns något i tabellen att hämta va? Så att den verkligen har något innehåll att hämta.
Sedan, får du något annat felmeddelande om du skriver in
$sql = mysql_query("SELECT * FROM tblNews ORDER BY fldDate DESC LIMIT 4") or die(mysql_error());
på rad 5.
MVH Patrik
AndieeMedlem sedan mars 2000167 inlägg
Ingen databas i användning
Japp. Databasen finns, men problemet verkar vara att jag inte har tillåtelse att använda den. Är det problem med vad jag har för rättigheter, och vart ändrar man de isf?
Jag har 3 databaser; mySQL, test och dbSIK som jag skapat själv. När jag skriver show databases i mysql.exe visas endast databasen test.
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg Du ska inte logga in med user=root månne?
mysql_connect("localhost", "root", "")
mysql_select_db('dbSIK', $connect);
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Se till att konfigurera en användare fär databasen, och kör inte med root!
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
emission skrev:
Se till att konfigurera en användare fär databasen, och kör inte med root!
Kan bara hålla med, men det kändes viktigast att få igång applikationen först.