webForumDet fria alternativet

Vad ser en sökrobot? (PHP)

2 svar · 344 visningar · startad av aasah

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Om jag har förstått det hela rätt söker dessa av de filer som ligger på servern, alltså surfar de sig inte fram. Om de nu travar in i mitt directory så hittar de ett antal PHP-filer. Vad närmare bestämt är det då de ser? Den text som står i PHP-koden, eller den text som surfarna ser?

Dessutom: Jag har ett antal PHP-filer vilka är avsedda för att inkluderas i en annan fil. Om jag inte vill att sökmotorerna ska titta på dessa filer, måste jag då inkludera headern:
<meta name="robots" content="noindex"> i dom också? Och hur funkar det i så fall när de sedan inkluderas? Ibland mer än en per sida?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: Vad ser en sökrobot? (PHP)

aasah skrev:

Om jag har förstått det hela rätt söker dessa av de filer som ligger på servern, alltså surfar de sig inte fram. Om de nu travar in i mitt directory så hittar de ett antal PHP-filer. Vad närmare bestämt är det då de ser? Den text som står i PHP-koden, eller den text som surfarna ser?

Ingen kan se något annat än det som surfarna ser, om du inte medvetet publicerar källkoden. Webbläsare, sökspindlar et.c. gör samma förfarande få att få tag på webbsidor, GET-förfrågningar över HTTP. Ingen kan magiskt sträcka in fingrarna i servern och hämta källkoden.

aasah skrev:

Dessutom: Jag har ett antal PHP-filer vilka är avsedda för att inkluderas i en annan fil. Om jag inte vill att sökmotorerna ska titta på dessa filer, måste jag då inkludera headern:
<meta name="robots" content="noindex"> i dom också? Och hur funkar det i så fall när de sedan inkluderas? Ibland mer än en per sida?

Jag tror knappast att du behöver bry dig, sökspindlar undersöker de URL:er som de hittar i andra webbsidor (== länkar). Om du inte börja länka till din inkluderingsfiler borde du m.a.o. vara safe.

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Ah! Tackar! :D Det redde ut begreppen för mig. :birp

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)