SmultronMedlem sedan juli 2002423 inlägg Tjena!
Jag skulle vilja få lite tips på lite schyssta utvecklingsmiljöer för PHP.
Kör VS.NET till mina .NET applikationer o skulle kännas schysst med nåt liknande för PHP, eller något annat som folk gillar?
Har kört ConTEXT o gillar det med, men kanske vill ha nåt lite mer "utvecklarigt" eller vad man ska säga..aja ni kanske fattar..
Vad finns för val?
Testa PHPEclipse. Det är ett plugin till utvecklingsplattformen Eclipse.
Eclipse är en grundplattform i vilken man kan köra olika typer av utvecklingsmiljöer, främst används den som Java-utvecklingsmiljö, men arkitekturen är helt "plug n' play" och man kan utveckla plugins för att stödja vilka språk/plattformar som helst.
Jag har inte provat PHPEclipse, men jag använder dagligen Eclipse för javautveckling och den är ruskigt bra.
Här finns en artikel host PHPBuilder som beskriver hur man kör Eclipse och PHPEclipse tillsammans.
Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg
sgtpepper skrev:
Testa PHPEclipse. Det är ett plugin till utvecklingsplattformen Eclipse.
Eclipse är en grundplattform i vilken man kan köra olika typer av utvecklingsmiljöer, främst används den som Java-utvecklingsmiljö, men arkitekturen är helt "plug n' play" och man kan utveckla plugins för att stödja vilka språk/plattformar som helst.
Jag har inte provat PHPEclipse, men jag använder dagligen Eclipse för javautveckling och den är ruskigt bra.
Här finns en artikel host PHPBuilder som beskriver hur man kör Eclipse och PHPEclipse tillsammans.
Slår även jag ett slag för Eclipse med PHPEclipse, den har det man behöver till php! Färkodning, Intelisence webserver mm
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Jag använder mig av Macromedia HomeSite. Färgkodning och FTP är det enda jag känner är viktigt (förutom en stabil och bra programvara...) och det tycker jag att HomeSite är.
Har testat lite olika programvaror, men har alltid fallit tillbaka till detta program!
// Nippe
Jag är inne på samma spår som sgtpepper och Mc Fetto.
Kan passa på att nämna att PHPEclipse också inkluderar CSS och JavaScript editor med liknande stöd. Det finns en mängd andra plugins till Eclipse som gör det hela ännu mer komplett.. som databashantering både design och querying, bildvisning, debugger, versionshantering, ftp sync och en massa annat.
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg Låter ju som om PHPEclipse verkar helt ok ju. Jag var och kollade på deras sida, hitade inget om deras FTP stöd. Aleph_One: FTP syncen, hur funkar det? Editerar jag direkt mot FTP'n, eller måste jag arbeta lokalt och synca hela katalogen då jag vill testa?
// Nippe
Just FTP stödet följer inte med phpeclipse utan finns att plocka hem direkt från eclipse.org (eclipse-FTP-WebDAV-3.0.1)
Eclipse är gjort för att hantera projekt och inte enskiljda filer.. så man utgår från ett projekt och väljer sen att antingen importera via ftp/sftp (eller någon annan källa) eller exportera till en ftp/sftp (eller annan källa) och när man väl ha gjort det en gång mot en server så kan man välja att ladda upp/ner de filer man vill. Man kan också välja att synkronisera och låta eclipse ta hand om vilka filer som ska laddas upp respektive ner.
Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg Aleph_One, vilken plug-in kan man använda för databas design?
Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg Annars finns ju Macromedia Dreamweaver, där du kan koda PHP, själv har jag alldrig gillat det till hundra procent men bör väl nämnas i denna tråd. Är ju dock inte gratis precis!
SmultronMedlem sedan juli 2002423 inlägg PHPEclipse verkar ju ganska nice, kört DW men det är ingenting jag gillar till 100%, kanske om man sätter sig ner o försöker gilla det så. Bra för design och kod men jag kör för det mesta bara kodningen.
sailsoftMedlem sedan juli 2001225 inlägg Är det någon som använder Zend studio, jag laddade ner det igår men har inte hunnit kolla igenom det?
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg Ska jag bara in och hacka i koden brukar jag använda Vim. Snabbt och smidigt, men säkert inte det bästa.
SmultronMedlem sedan juli 2002423 inlägg Ok, vad är vim för någonting då?
nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg VIM är en utveckling av VI. Kolla http://www.susning.nu/Unix/vi
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
Smultron skrev:
Ok, vad är vim för någonting då?
http://vim.sourceforge.net/
sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg
sailsoft skrev:
Är det någon som använder Zend studio, jag laddade ner det igår men har inte hunnit kolla igenom det?
Zend Studio regerar!
Har aldrig tidigare stött på ett sådant kompetent program.
Det enda jag kan anmärka på är att jag inte lyckats integrera det med Smarty
jonascMedlem sedan okt. 20041 inlägg
sabbacus skrev:
sailsoft skrev:
Är det någon som använder Zend studio, jag laddade ner det igår men har inte hunnit kolla igenom det?
Zend Studio regerar!
Har aldrig tidigare stött på ett sådant kompetent program.
Det enda jag kan anmärka på är att jag inte lyckats integrera det med Smarty
Sant, använder det både i jobbet och hemma. Det är väl inte direkt gratis, men det är värt pengarna det kostar om man vill ha en uppsnabbning av arbetet. Men Eclipse låter inte helt fel, får väl titta på det därhemma kan tänkas.
sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg
jonasc skrev:
Det är väl inte direkt gratis, men det är värt pengarna det kostar om man vill ha en uppsnabbning av arbetet.
Zend Studio må kännas dyrt för en privatperson, och jag fick min licens av ett företag jag jobbade på men efter att ha kört det ett halvår kan jag säga med säkerhet att jag aldrig kommer att gå tillbaka till Homesite som jag använde innan. Homesite, Ultraedit mm är inga dåliga editorer, men ska man koda php så är Zend studio helt enkelt rejält många viktklasser högre. Eclipse har jag ingen erfarenhet av.
K++Medlem sedan juli 2002171 inlägg Om man ska koda i php finns det bara ett val; ZEND STUDIO ENVIROMENT, finns gratis att ladda ned.