webForumDet fria alternativet

PHP hittar inte mysql

4 svar · 332 visningar · startad av Skarre

SkarreMedlem sedan apr. 20012 447 inlägg

Jag har precis installerat om windows (XP) så när jag konfigurerade min utvecklingsmiljö passade jag på att uppgradera till PHP 5. Det visade sig att mysql inte var aktiverat "by default" så jag kopierade mysql-dll:en från zip-versionen av PHP, precis som jag tidigare gjort med GD2. GD2 fungerar utmärkt, men PHP hittar inte mysql-dll:en.

PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library 'c:\php\extensions\php_mysql.dll' - The specified module could not be found.

Jag har trippelkollat att den ligger där den ska, d.v.s. i samma mapp som GD2 som den hittar. Vad gör jag för fel?

Relevanta rader ur php.ini:

extension_dir = "c:\php\extensions"

extension=php_mysql.dll
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg

Du måste även flytta (kopiera) libmysql.dll.
På apache kopierar du den till samma katalog som apache.exe ligger.
På IIS tror jag det ska fungra om du kopierar den till system32-katalogen.

Du säger att du tar dina extension-filer från zip-filen. Se då till att den är av samma PHP-version som din tidigare installation.

Men när du har zip-filen, varför använder du då inte hela filen ?

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Hade samma fråga men nu är den löst tack vare Matte. :)

Själv tycker jag att PHP 5 manualen är skriven lite huller om buller. Där tar dom även upp hur man installerar ver. 4. Helt onödigt. Man blir verkligen förvirrad om man inte är riktigt instatt med dessa konfigureringar och installationer.

Matte skrev:

Men när du har zip-filen, varför använder du då inte hela filen ?

Jag laddade ju hem zippen när jag upptäckte att inga extensions följde med i exe-installationen. :)

Nu har jag testat och det var mycket riktigt libmysql.dll som skulle ligga i WINDOWS\System32. Tack! :)

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb