KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Hej!
Till ASP måste man tillämpa komponener för att tex. skicka mail, skala om bilder och efektiv filuppladdning. Jag har aldrig hör om komponenter tillsammans med PHP. Finns allt ovanstående integrerat i PHP? Och om, är det enkelt och logiskt?
Tack på förhand!
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Allt ovanstående finns inbyggt ja. För att maila använder du funktionen mail(), skala om bilder använder du dig lämpligen av någon av alla bildfunktioner. Även att ladda upp filer är smidigt. Väldigt smidigt rent av :)
KoTTeNMedlem sedan sep. 20011 722 inlägg Verkar ju väldigt smart! Kan ni ge ett tips på en bra svensk PHP guide på nätet så man kan utforska lite.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg När jag tittade på php för första gången så använde jag mig endast av php's egna manual. Jag läste igenom de första kapitlen (Getting Started & Language Reference) för att lära mig syntaxen. Därefter gjorde jag ett par småprojekt (typ en gästbok, kalender och liknande) och lärde mig genom trial and error.
Missa inte alla besökarkommentarer i manualen. Många fina funktioner gömmer sig där :)
/r Den är ju dock inte på svenska (förutom vissa delar)
Umm, hur sätter PHP en max-storlek för filer på klientsidan?
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg PHP i sig gör ju inte det. Det upp till användaren att inkludera MAX_FILE_SIZE i det formulär som används för att skicka upp filen.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jag undrar bara hur klienten kan läsa av max-storleken innan filen laddats upp?
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Du inkluderar MAX_FILE_SIZE i formuläret du använder för att ladda upp:
<input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="1024">
Förmodligen så finns det definierat i standarden att webläsare bör kolla efter MAX_FILE_SIZE och använda det värdet som riktvärde för storleken på filen. Dvs. det är en rekommendation till browsern men det är ingenting som den BEHÖVER implementera. Därför har även PHP en inbyggd koll som ser till att filen som laddas upp inte är för stor.
Jag provade detta i ett vanligt formulär, men utan lyckat resultat.