silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Hej!
Jag har gjort en liten mall för ett bildgalleri som jag ska göra. Eller åtminstone försöka göra. Jag tänkte att ni på wF kanske kan ge mig lite råd om hur jag ska börja, vad jag ska tänka på och så vidare. Jag har aldrig kodat nåt direkt i php tidigare, så jag vet inte om jag tar mig an något för stort.
Hur som helst. Jag har gjort en mall på hur jag vill att det ska se ut. Jag hade tänkt mig något slags uppladdningsformulär där man fyller i alla uppgifter som kommer visas på sidan. Det borde väl vara möjligt även om servern kör på Safe mode? Ladda upp bilder menar jag. Vad tycker ni man ska börja med? Vad ska jag tänka på? Kommer det här bli för svårt för en som inte kan något om php?
Tackar för alla tips man kan få!
Mvh,
silfver
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Det var visst inte så populärt. :p
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Här har du en lista på vad som påverkas av safe mode.
http://se2.php.net/manual/sv/features.safe-mode.functions.php
Som du ser så påverkas bl.a move_uploaded_file som kan påverka ditt blivande skript.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag har för mig att jag har läst på en sida att man kan ladda upp bilder binärt. Vad menas med det? Om det ens är möjligt. :)
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg Det första du borde experimentera med är att få igång ett uppladdningsskript. Det ska inte vara något problem med "safe mode". Det har varit åtskilliga trådar om det där du kan få lite tips.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
fiddler skrev:
Det första du borde experimentera med är att få igång ett uppladdningsskript. Det ska inte vara något problem med "safe mode". Det har varit åtskilliga trådar om det där du kan få lite tips.
Tack. Det ska jag kolla upp med en gång.
sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg
silfver skrev:
Jag har för mig att jag har läst på en sida att man kan ladda upp bilder binärt. Vad menas med det? Om det ens är möjligt. :)
Det finns två sorters filer i datavärlden. Textfiler och binärfiler där binärfiler är allt som inte är textfiler. Med textfiler menas filer innehållandes endast text. Ett worddokument är således inte ett textdokument (testa att öppna det i notepad får du se).
Det finns två sätt att skicka information genom att använda formulär; GET och POST.
GET: Informationen skickas "via" webbläsarens adressfönster. Det går endast att skicka ren text mha GET (kan iofs skicka arrayer osv med lite trixande om jag inte missminner mig)
POST: Infomationen skickas inte via adressfältet och möjliggör samtidigt skickandet av binärfiler (sånt som inte är text, såsom bilder).
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
sabbacus skrev:
silfver skrev:
Jag har för mig att jag har läst på en sida att man kan ladda upp bilder binärt. Vad menas med det? Om det ens är möjligt. :)
Det finns två sorters filer i datavärlden. Textfiler och binärfiler där binärfiler är allt som inte är textfiler. Med textfiler menas filer innehållandes endast text. Ett worddokument är således inte ett textdokument (testa att öppna det i notepad får du se).
Det finns två sätt att skicka information genom att använda formulär; GET och POST.
GET: Informationen skickas "via" webbläsarens adressfönster. Det går endast att skicka ren text mha GET (kan iofs skicka arrayer osv med lite trixande om jag inte missminner mig)
POST: Infomationen skickas inte via adressfältet och möjliggör samtidigt skickandet av binärfiler (sånt som inte är text, såsom bilder).
:i
Håller på med uppladdningscript nu. Men det är rätt klurigt! Servern använder safe mode, så det kräver en hel del anpassningar va?