webForumDet fria alternativet

Problem med wap och vissa telefoner.

PHPur PHP

4 svar · 316 visningar · startad av Choice2

Choice2Medlem sedan sep. 200134 inlägg

Tjo.. länge sedan jag skrev här nu.. vet ej om det är jag som blivit bättre på att koda eller om jag har lärt mig att söka? =)

Well anyhow.

Har gjort en liten site på wap.golvad.se där jag låter folk logga in med sin telefon genom wap.

Problemet är att för vissa funkar det hur bra som helst och de kan läsa sin gästbok och liknande medans vissa bara kommer åt de sidor som inte kräver sessions data.

Vad detta verkar bero på är att deras telefoner inte stödjer cookies. Felet verkar främst framstå för personer med comviq kontant. Svaret de får är "Inget svar från gate-way."

Har inte haft möjlighet att prova med så många olika märken eller likande så ni får gärna prova. Dock krävs det medlemskap på https://www.golvad.se

Jag har försökt att ist för att använda cookies att köra PHPSESID i urlen i stället genom att ändra i php.ini med hjälp av

$iniset = ini_set("session.use_trans_sid",true);

Fast det verkar inte heller funka riktigt som det ska. Någon som har en ide eller kanske någonting fungerande sessionshantering för php/wml och kan hjälpa?

Vore väldans tufft iaf.

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

Fungerar det inte med vanliga sessioner alltså?
det kör jag på min wap sida och det funkar fin fint, har inte upplevt att någon har haft problem med sidan!

Nja.. alltså det funkar med vanliga sessioner på vissa telefoner och på vissa funkar det inte.
Kontrollerar på varje sida att folk är inloggade och om de inte är det så skickas de ut till första sidan.

Och något problem är det som sagt, men vad det vet jag faktist inte.

kajetanMedlem sedan jan. 20044 inlägg

Jag tror att problemet kan vara annat än sessioner. Comviq hade nämligen (och kanske fortfarande har) fel i sin wapgateway. De tillät en maximal deck-size på ung. 1000 bytes, även om telefonen stödde mer. Kolla om dina sidor är större än 1000 bytes, och försök förminska dem om så är fallet.

Jag vet inte om detta fortfarande gäller, men för ett par år sen så gick i stort sett inga wap-sidor att surfa till med Comviq, om man hade en nyare telefon med mycket minne och sajten märkte detta och skickade mer data.

Jaha.. okiez.. då får jag ta och kika på det då. Även som sidorna är ganska så små..

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
131 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)