webForumDet fria alternativet

Checkboxar - Hur i... ?

6 svar · 316 visningar · startad av aasah

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Jag har börjat tillämpa PHP utan att vara speciellt hemma på HTML och nu har jag kört huvudet i väggen... Misstänker att jag komplicerar allting otroligt just nu. Snälla hjälp, checkboxar verkar vara ett knepigt område... :OO

Håller på att konstruera en speciell frågesport där mer än ett svar är rätt. Alltså använder jag checkboxar. Då vill jag döpa alla inputfält som hör till fråga x för "qx[]" fast med olika index.

Och då inställer sig frågan: Hur kollar jag dessa värden sedan? De skickas med POST. Om jag förstår det hela rätt kan man inte skriva
$_POST[q1[3]] tex. Så hur kollar jag om index i är satt för fråga qk? :q

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Du kan inte göra så. Antingen får du ge unika namn till alla checkboxar (ex. qx_1, qx_2, qx_3 osv), eller så får du ge samma namn till alla checkboxar och identifiera vilka checkboxar som är valda utifrån dess olika value.

Peeer skrev:

Du kan inte göra så. Antingen får du ge unika namn till alla checkboxar (ex. qx_1, qx_2, qx_3 osv), eller så får du ge samma namn till alla checkboxar och identifiera vilka checkboxar som är valda utifrån dess olika value.

Kan du förklara med ett exempel? :q Jag har troligen missförstått Mattes råd här...

supremeMedlem sedan sep. 2002252 inlägg

Är lite trött nu så vet inte om det jag skriver är rätt men du kan loppa genom alla post element med foreach metoden.

foreach ($_POST as $name => $value) {
   echo "Name: $name; Value: $value<br />\n";
}

Testa denna koden och se om det inte hjälper dig. Har du mer än bara checkboxarna på sidan så kan du ge boxarna ett specielt namn t.ex checkX där X är iett unikt id för checkboxen. För att sedan bara behandla checkboxarna så kollar du bara om substring($name, 0,5) == 'check'.

Hoppas att detta hjälper dig.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

aasah skrev:

Peeer skrev:

Kan du förklara med ett exempel? :q Jag har troligen missförstått Mattes råd här...

Nej, det var jag som fattade lite trögt bara :)

Om du har kryssrutor som heter typ q1[1], q1[2], q2[4], q3[5] osv så kan du kolla dom med ex.

if(isset($_POST['q1'][2]))
lunne82Medlem sedan dec. 2003153 inlägg

Äsch då, Peeer var lite snabbare. :)

Som han skrev så döper du dem till name="q1[]", name="q2[]", osv. Sen läser du dem bara med $_POST[´q1'][0].

Peeer var snabbare, men du var tydligare, lunne82.

TACKAR! Äntligen begriper jag! :D :birp

Och nu funkar skriptet också.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)