Är det någon som har erfarenhet av att skapa Web Services med hjälp av PHP? Isf vad för bibliotek har ni använt, bra dåligt om det!?
Web Services med php
7 svar · 472 visningar · startad av Mc Fetto
När du säger web services, vad inbegriper du då i det begreppet? Det är oerhört omfattande.
walter groupius skrev:
När du säger web services, vad inbegriper du då i det begreppet? Det är oerhört omfattande.
Nja, så omfattande är det inte.. Web Services är en arkitektur som bygger på Service Oriented Architecture (SOA). Vilken innebär att man ska göra tjänste rpublika för vem som helst med en standard, en klient ska inte behöva veta om hur en tjänst är uppbyggd etc...
Web Services bygger på ett par olika tekniker så som XML, Soap, WSDL och UDDI (finns fler tekniker för säkerhet etc.). Och nu med att PHP5 har fått ett utvecklat XML-stöd så är det även möjligt att skapa Web Services med PHP. För övrig är Web Services ett misstolkt ord ;)
Vet inte om web services finns i php 5 men det finns inte i php 4. Men i denna artikel http://www.phpbuilder.com/columns/badar20040430.php3?page=1 visar dom hur du kan bygga en web service själv.
Emilo skrev:
Vet inte om web services finns i php 5 men det finns inte i php 4. Men i denna artikel http://www.phpbuilder.com/columns/badar20040430.php3?page=1 visar dom hur du kan bygga en web service själv.
Precis den artikeln använder NUSOAP vilket är ett byggt bibliotek om jag hajjar rätt, men det borde finnas fler..
Läste på ngt ställe (kommer inte ihåg var) att NUSOAP är väldigt enkelt att använda sig av men att biblioteket inte är fullt kompatibelt till Web Services olika standarder... vet ifs inte om detta stämmer eller ej.
Mc Fetto skrev:
walter groupius skrev:
Nja, så omfattande är det inte.. Web Services är en arkitektur som bygger på Service Oriented Architecture (SOA). Vilken innebär att man ska göra tjänste rpublika för vem som helst med en standard, en klient ska inte behöva veta om hur en tjänst är uppbyggd etc...
Web Services bygger på ett par olika tekniker så som XML, Soap, WSDL och UDDI (finns fler tekniker för säkerhet etc.). Och nu med att PHP5 har fått ett utvecklat XML-stöd så är det även möjligt att skapa Web Services med PHP. För övrig är Web Services ett misstolkt ord ;)
Hm, jo jag vet det där typ. Men det stämmer ju inte riktigt. Webb-services kan ju vara såväl. Intra-system, externa webb-system och interna webbsystem. Det behöver således inte vara publikt i den bemärkelsen. Det beror ju på vilken "trust-domain" man arbetar mot. Det är dessutom långt ifrån alla som håller med om att högnivåprotokoll som SOAP är nödvändiga för att utveckla detta.
jag skulle definiera Webb-Services som:
"En applikation med vilken andra applikationer kan kommunicera över nätverk. Ofta med XML."
walter groupius skrev:
Mc Fetto skrev:
walter groupius skrev:
Hm, jo jag vet det där typ. Men det stämmer ju inte riktigt. Webb-services kan ju vara såväl. Intra-system, externa webb-system och interna webbsystem. Det behöver således inte vara publikt i den bemärkelsen. Det beror ju på vilken "trust-domain" man arbetar mot. Det är dessutom långt ifrån alla som håller med om att högnivåprotokoll som SOAP och WDSL är nödvändiga för att utveckla detta.
jag skulle definiera Webb-Services som:
"En applikation med vilken andra applikationer kan kommunicera över nätverk. Ofta med XML."
För att utveckla just en "Web Services" så krävs både SOAP, WSDL och UDDI + XML. Detta är givet för just Web Services, annars får du utnyttja ngn annan teknik...
Jag kan definiera "Web Services" - En applikation med vilken andra applikationer kan kommunicera över nätverk. På olika plattformar med olika implementationer av språk. Där klienter "Service consumers" inte behöver veta av implemetationen utan endast interfacet, kunna hitta "Service Providern" genom uddi tjänster.
Vidare ska klienten kunna få del av en "Service providers" tjänster genom ett grännssnitt (WSDL), från olika publika platser så som IBM och MS, UDDI-tjänster.
Men det var inte detta jag skapade tråden för utan jag ville veta om ngn hade erfarenhet av att skapa "Web Services" med hjälp av PHP på tjänstens sida (Service providern).
r: visst kan en "Web Services" vara mer eller mindre publik. Men dock bör sägas att protokollen ska användas för att följa standarderna för WS.
För att återgå till huvudfrågan så har jag ingen erfarenhet av det i php, men är också nyfiken...