walter groupiusMedlem sedan juli 2004230 inlägg
Jag har en kolumn med nummer i en tabell. Jag vill få ut hur stort antalet är av unika nummer. Tex i en kolumn är värdena:
5
5
2
2
3
3
3
4
vilket ska ge svaret: 4 iom att det finns 4 unika värden.
Går detta att få direkt i en SQL fråga? Eller måste jag bygga in logik i php-scriptet?.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Om du använder MySQL bör en sån här SQL-fråga fjungera:
SELECT COUNT (DISTINCT fältnamn) AS antal FROM tabell
aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg
@nders skrev:
Om du använder MySQL bör en sån här SQL-fråga fjungera...
Även annars. :)
aasah skrev:
Även annars. :)
Njaeej... ;)
Anledningen till att jag var specifik var att det faktiskt finns folk som använder Access i php, och i Access fungerar den icke. :)
Om man använder Access får man göra så här:
SELECT COUNT(*) AS antal FROM (SELECT DISTINCT fältnamn FROM tabell)
Mvh
aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg
Åh! Fast då är det väl mer sant att säga att det inte funkar i Access än att det bara funkar i MySQL eftersom det rimligen funkar i de flesta servrar. Det är ju vanlig SQL-syntax.
Kommer verkligen det ge korrekt resultat. Ponera att jag har tusentals olika talserier. Jag vill veta hur många unika (olika talserier) talserier det finns. Kommer det ovanstående lösa mitt problem. ?
aasah skrev:
Åh! Fast då är det väl mer sant att säga att det inte funkar i Access än att det bara funkar i MySQL eftersom det rimligen funkar i de flesta servrar. Det är ju vanlig SQL-syntax.
Absolut. Men vem har sagt att det bara funkar i MySQL? Jag tog bara upp MySQL eftersom det är det man normalt använder tillsammans med PHP.
walter groupius skrev:
Kommer verkligen det ge korrekt resultat. Ponera att jag har tusentals olika talserier. Jag vill veta hur många unika (olika talserier) talserier det finns. Kommer det ovanstående lösa mitt problem. ?
Under förutsättning att frågan är korrekt ställd och korrekt förstådd ja. SELECT COUNT(DISTINCT fält) FROM tabell kan översättas till "hämta antalet olika värden i fältet 'fält' i tabellen 'tabell'. Var det det resultatet du ville ha? Ett annat enkelt svar att ge på din senaste fråga är; testa.
Mvh
löst, tack, men oroa er inte, jag kommer med nya frågor vad tiden lider.