webForumDet fria alternativet

sql - php fråga

8 svar · 406 visningar · startad av walter groupius

walter groupiusMedlem sedan juli 2004230 inlägg

Jag har en kolumn med nummer i en tabell. Jag vill få ut hur stort antalet är av unika nummer. Tex i en kolumn är värdena:

5
5
2
2
3
3
3
4

vilket ska ge svaret: 4 iom att det finns 4 unika värden.

Går detta att få direkt i en SQL fråga? Eller måste jag bygga in logik i php-scriptet?.

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Om du använder MySQL bör en sån här SQL-fråga fjungera:

SELECT COUNT (DISTINCT fältnamn) AS antal FROM tabell
aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg

@nders skrev:

Om du använder MySQL bör en sån här SQL-fråga fjungera...

Även annars. :)

aasah skrev:

Även annars. :)

Njaeej... ;)

Anledningen till att jag var specifik var att det faktiskt finns folk som använder Access i php, och i Access fungerar den icke. :)

Om man använder Access får man göra så här:

SELECT COUNT(*) AS antal FROM (SELECT DISTINCT fältnamn FROM tabell)

Mvh

aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg

Åh! Fast då är det väl mer sant att säga att det inte funkar i Access än att det bara funkar i MySQL eftersom det rimligen funkar i de flesta servrar. Det är ju vanlig SQL-syntax.

Kommer verkligen det ge korrekt resultat. Ponera att jag har tusentals olika talserier. Jag vill veta hur många unika (olika talserier) talserier det finns. Kommer det ovanstående lösa mitt problem. ?

aasah skrev:

Åh! Fast då är det väl mer sant att säga att det inte funkar i Access än att det bara funkar i MySQL eftersom det rimligen funkar i de flesta servrar. Det är ju vanlig SQL-syntax.

Absolut. Men vem har sagt att det bara funkar i MySQL? Jag tog bara upp MySQL eftersom det är det man normalt använder tillsammans med PHP.

walter groupius skrev:

Kommer verkligen det ge korrekt resultat. Ponera att jag har tusentals olika talserier. Jag vill veta hur många unika (olika talserier) talserier det finns. Kommer det ovanstående lösa mitt problem. ?

Under förutsättning att frågan är korrekt ställd och korrekt förstådd ja. SELECT COUNT(DISTINCT fält) FROM tabell kan översättas till "hämta antalet olika värden i fältet 'fält' i tabellen 'tabell'. Var det det resultatet du ville ha? Ett annat enkelt svar att ge på din senaste fråga är; testa.

Mvh

*testar*
:)

löst, tack, men oroa er inte, jag kommer med nya frågor vad tiden lider.

Genererad på 386 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb