Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg Som rubriken får jag detta felmeddelandet. Jag använder mig av php5 installationsfilen. Kollar jag extension_dir så är den: ./
Kör under winxp pr med iis. Har kollat på några trådar i forumet och tagit och avmakerat
extension=php_mysql.dll i php.ini
men då får jag felmedelandet att man inte kan ladda det dynamsika biblioteket php_mysql.dll.
Jag hittar inte ngt ställe där php_mysql.dll ligger...
Vad göra?
Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg Får samma meddelande när jag ändrar extension_dir till en mapp (zip versionen av php5 fast uppzipad ;), och mappen ext).
WiZzLeRMedlem sedan juni 2002346 inlägg mm php kör inte mysql modulserna som standard längre eftersom det finns typ två att välja på nu. mysql och mysqli.
lib_mysql.dll ska in i systemmappen och php_mysql.dll ska vara definerad i php.ini
Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg Man tackar, vad är mysqli? vad är skilnaden?
Nu har jag nästan samma problem som ovanstående.
Installerade PHP5 (Exe-Filen) och MySQL 4.1 och inget funkar.
Har sökt här och läst olika trådar som tar upp det här, men utan resultat.
Avmarkerar jag extension-grejen i php.ini och lägger till libmysql.dll i sys. mappen så får jag ett felmess.
Lackade tillslut och tog hem Php4.3.nånting och installerade, det står på php.net att MySQL där är inbyggt.
Men när jag kör mina script så får jag:
Warning: mysql_connect(): Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client in E:\Projekt\_php\Reg\default.php on line 114
Could not connect: Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client
På rad 114 finns kod som jag tagit direkt från php.net/mysql_connect:
$link = mysql_connect('localhost', 'root', '********');
if (!$link) {
die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
echo 'Connected successfully';
mysql_close($link);
Så, vad ska jag göra, har btw. IIS på WinXP Pro och MySQL4.1
Tack!
[REDIGERAT]
Kan tillägga att MySQL funkar bra. Även installerat MyODBC och MySQL Control Center och har anslutit till MySQL, skapat en databas samt en tabell, så det är inget som helst fel på MySQL, måste ha med PHP att göra.
[/REDIGERAT]
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Har du tagit hem senaste mysql så behöver du en nyare klient för att kunna logga in. Antar du behöver typ version5, eller så får du ta och köra en gammal mysql version.
Fick det felmeddelandet när jag körde en gammal klient till mysql.
Men jag blir inte av med detta felmeddelandet, senaste php5 ioch senaste mysql.
Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in C:\Program Files\www\Apache2\htdocs\projekt\pizzadirekt.se\include\dBconnect.php on line
php.ini:
extension=php_mysql.dll
libmysql.dll:
i windows\system32 folder
vad kan jag missat?