webForumDet fria alternativet

Databas och script med Telefix.se

6 svar · 542 visningar · startad av Kitty

KittyMedlem sedan feb. 2004190 inlägg

Blitt lite trubbel.. skall ha Telefix som betaltjänst för att få in medlemmar på en hemsida.

Då har dom lite kod som skall grejjas med: http://www.telefix.se

Men hur fixar jag detta, vart att tag nu sen jag pillade med detta...

Dom skriver så här: Http-överföring
Möjligheten finns att skapa en egen databas att lagra alla samtal i. För att kunna göra detta skapar du en egen fil där du kan ta emot fyra stycken parametrar via en http-sträng. Parametrarna vi skickar heter PRN, CALLER, INPUT, RATE. Här nedan visas ett enkelt exempel på hur en ASP-fil för att ta emot och lagra data i en access databas kan se ut. Det går såklart utmärkt att skriva koden med andra metoder som PHP, JAVA etc.

Koden är denna.

Här nedan börjar filen
<%
Dim OKflag
Dim ErrorString
OKflag = false
ErrorString = "Fel vid läsning av parametrar"

if Request.QueryString.Count > 0 then

'------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'*Här tar du emot dom parametrar vi skickar

prn = Request.QueryString("PRN")             '*Här tar du emot det 0939-nummer som ringts (11 Siffror)
input = Request.QueryString("INPUT")        '*Här tar du emot köpkoden som kunden fått (6 siffror)
caller = Request.QueryString("CALLER")   '*Här tar du emot kundens telefonnr ink riktnummer (varierar)
rate = Request.QueryString("RATE")          '*Här tar du emot samtalets kostnad (4-5 siffror)
OKflag = true

'------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'*Om parametrarna lästs in korrekt så lägger vi in dom i databasen

if OKflag then

set Connect = server.createobject("ADODB.connection")
Connect.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("dindatabas.mdb") & ";pwd=;"

set RS = server.createobject("ADODB.recordset")
RS.open "SELECT * FROM dintabell", Connect ,2,2 
RS.addnew
RS("PRN") = prn
RS("CODE") = input
RS("CALLER") = caller
RS("RATE") = rate
RS("TIME") = date '*Lägg till datum när samtalet gjordes (mycket användbart)
RS.Update

Response.write "OK"
Response.end

'-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'*Om parametrar lästs in felaktigt så lämna ett felmeddelande

else
Response.write ErrorString
Response.end
end if

'-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'*Om felaktigt anrop av sidan gjorts så lämna ett felmeddelande

else
Response.write "felaktigt anrop"
end if

'*------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'*Stäng databaskoppling och recordset

RS.Close
Connect.Close
Set RS = Nothing
Set Connect = Nothing
%>
Här ovan slutar filen
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Bara så du vet är det ASP kod du har och inte PHP.

Sen tror jag att du får kunna nåt om PHP/ASP om du vill klara av att fixa det, tror inte nån gör detta till dig gratis.

Jo det vet jag med, men för att få koden färgad skrev jag nämligen PHP... svårare än så var det ej.

Kan en del, men måste ha en knuff i rätt riktning..

Men du skriver ju i PHP forumet?
Helt fel om du ska ha hjälp med asp

Men hallå, detta är bara ett exempel som Telefix har skrivit...

Alltså jag ska skriva det här så enkelt som möjligt:

Jag har ingen aning (och jag tror inte så många andra har det iheller) om vad du vill.

Vill du ha koden i PHP? Vill du ha den i ASP?

Vad är det som inte fungerar?

Det går inte bara att lägga upp lite kod, fråga rent generellt vad som är fel (det får ju du säga om det dyker upp nåt problem när du kör det!) och sen tro allt löser sig.

HansenMedlem sedan aug. 2000374 inlägg

Jymdis skrev:

[...]Jag har ingen aning (och jag tror inte så många andra har det iheller) om vad du vill.

Jag tror att Kitty vill ha scriptet ovan portat till php.

Kitty:
Om du inte själv klarar ut detta så kan jag inte annat än att rekommendera dig att införskaffa kunskap om programmering och php. Scriptet ovan är så basic som det kan bli.

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)