ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg ok jag har precis börjat med php och har innan arbetat med asp och mysql så detta funkar fin fint.
jag har nu installerat php5 mot iis och det verkar fungera som det skall. Men när jag kör mot mysql så fungerar detta inte riktigt.
jag har ändrat raden i php.ini som lägger till mysql.
Nu till problemet. jag får error att php_mysql.dll inte går att köra
Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in e:\Inetpub\wwwroot\gaydate\lib\mysql.php on line 2
PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library './php_mysql.dll' - Det går inte att hitta den angivna modulen. in Unknown on line 0
vart hittar jag denna filen?
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg ok uppdatering, jag har filen och har lagt den i php mappen. fortfarande samma fel
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Du skall använda php_mysqli.dll
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg I din PHP-katalog ska där finnas en katalog som heter ext. I denna katalog ska finnas ett antal extensions, bl.a. php_mysql.dll.
Har du använt installern istället för zip-filen är det inte säkert att du fått med dina extensions. Hämta då zip-filen till samma PHP-version du använder, och packa upp den i din PHP-katalog.
I din php.ini ska extension_dir peka på den katalog där du har dina extensions, t.ex c:/php/ext.
Och du hade aktiverat mysql-tillägget i php.ini.
I din PHP-katalog hittar du filen libmysql.dll. Jag är inte riktigt säker på var du ska lägga den i IIS, men tror det ska fungera med att kopiera den till system32.
Glöm inte starta om din webbserver efter dessa ändring.
Om du laddat ner .zip filen av PHP så ska du göra som Matte, har du installationsfilen så byta till .zip filen ;)
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
OlleBoop skrev:
Du skall använda php_mysqli.dll
Används för MySQL 4.1.3 eller senare istället för php_mysql.dll. Du ska då också istället använda libmysqli.dll samt i dina PHP-skript använda mysqli-funktionerna istället.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg 5 av 5 poäng för rubriken!